Dato og tid er 13. nov 2019 00:33:27

Alle tider er UTC + 1 time

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 7 indlæg ] 
Forfatter besked
 Titel: Førstegangsdykning

Vi skal til Cypern til sommer og min mand ville gerne prøve at dykke, men er lidt nervøs for trykudligningen, da han ofte har svært ved dette.

Jeg har fundet en pakke med en introduktion med dyk på 4-5 meter samt en efterfølgende tur med dyk på max 10 meter.
Hvor dybt kan vi forvente at han kan komme ned uden at få problemer ørerne, hvis det ikke fungerer med trykudligningen?

Titel: Re: Førstegangsdykning

Hvis han ikke kan trykudligne, skal han slet ikke dykke. Det er meget vigtigt at forstå, da det kan give varige skader på ørerne selv ved ganske små dybder.
Det er meget vigtigt, at han er ærlig over for sig selv og sin dykkerinstruktør, hvis han ikke kan trykudligne.

Det er dog ret almindeligt at have svært ved at trykudligne, og de fleste mennesker kan lære og/eller træne at blive bedre til det. Det er min erfaring som dykkerinstruktør.

Det kan tage lidt tid, så hvis I på forhånd ved, at det er et problem, så er det en god ide at booke noget eneundervisning med en instruktør. Så kan instruktøren tage den tid, det tager, at få din mand til at lære trykudligning.

Hvis han er en del af en gruppe, som tilfældet ofte vil være, hvis du booker et almindeligt prøvedyk, så skal instruktøren også tage hensyn til, at de øvrige deltagere får det dyk, de har betalt for, og vil være henvist til at afbryde dykket for din mand, hvis han ikke kan trykudligne.

Overvej at tage et prøvedyk i svømmehal i forvejen i Danmark. Så ved I, hvor I står. Vær helt ærlige om, hvilket problem, I prøver at løse, så dykkercentret kan planlægge med det.

God fornøjelse i den nye, forunderlige dykkerverden!

Tusind tak for svar. Jeg tror vi skal finde et sted i DK, hvor han kan prøve og se hvordan det fungerer, inden vi booker i udlandet.
Han kan godt trykudligne, men hvor godt det fungerer - og især i vand, ved vi jo først når han har prøvet.

Virkelig gode input - igen tusind tak.

Brugeravatar

Geografisk sted: Bagsværd
Certifikat(er): IANTD Normoxic Trimix "Plus"
CMAS Recreational Trimix Instructor
CMAS Gasblender & Service Technician
CMAS Trimix Gasblender
CMAS UW Photographer 1
CMAS Marine Biology
Dykkerklub: Skovshoved Undersøiske Gruppe og Vedbæk Sportsdykkerklub
Denne artikel forklarer nogle af de forskellige teknikker, der kan benyttes til trykudligning:

https://www.scubadiving.com/training/ba ... every-time

Forhåbentligt vil en af dem virke.

Geografisk sted: Århus
Certifikat(er): PADI OWD 2019
PADI EANx 2019
Dykkerklub: Biodyk - Undervandsbiologisk Miljøgruppe
Jeg har haft svært ved at trykudligne.

Mit første dyk var også et prøvedyk på Cypern, og 10 meter er rigeligt til, at det er meget ubehageligt hvis man ikke kan trykudligne.
Da jeg for nyligt tog mit Open Water kursus fik jeg lavet rifter i begge trommehinder.

Tørtræning kan anbefales - altså at øve sig på det inden man hopper i vandet - Trykudligning er en færdighed man kan øve sig på og blive bedre til.

Der er en god video på youtube som hedder noget i stil med "divers ear under pressure" - Den giver en god forståelse af, hvad trykudligning går ud på, og med den forståelse kan man lettere finde den metode som passer bedst til ens personlige fysiologi.
En kombination af Frenzel, Vasalva og Toynbee metoden er mest effektiv for mig - Vasalva alene (klem næse og pust) dur slet ikke.
Derudover skal jeg, inden dykket, helt undgå mælkeprodukter, aircondition, og andre ting som kan irritere mine slimhinder eller skrue op for slimproduktionen, da slim og irritation i næsen og sinus vanskelligør trykydligning.
Det hjælper også at trykudligne i dagene op til dykkene, om morgenen inden, imens man sidder på båden, og vigtigst: Lige inden man begynder at sænke ørene ned under vandet.

Man kan købe USB Otoskoper på internettet, hvis man vil kigge med på trommehinden imens man træner trykudligning, det har også virket for mig, og har hjulpet mig med at få god kontrol over hvordan jeg skubber luft ind, og hiver luft ud af mellemøret.

Hvis man først lærer at trykudligne imens man tager sit dykkerkursus, som man lige har betalt for, og ikke vil gå glip af, så skal man passe på ikke at sætte sig i en situation hvor man dykker selvom man har svært ved trykudligningen.
Det var den fejl jeg selv gjorde da jeg gav mig selv en skade, fordi jeg ikke havde lyst til at sige fra og gå glip af den gode oplevelse, som dykning jo skal være.
Så der er jeg meget enig med manden i omtalte video, som mener at dykkerorganisationerne kunne have en mere hensigtsmæssig måde at undervise i trykudligning.

Og ja - Når man så er verdensmester i at trykudligne på land (det tager lige 2-3 dage at blive) så synes jeg man skal hoppe i poolen herhjemme, inden man hopper i havet på sommerferien.

Jeg taler med begrænset dykkererfaring, men med personling i at have svært ved at trykudligne.

Brugeravatar

Geografisk sted: Nordsjælland
Certifikat(er): Speedbådskørekort
VFH radio
Kørekort: B
Elijen skrev:
Vi skal til Cypern til sommer og min mand ville gerne prøve at dykke, men er lidt nervøs for trykudligningen, da han ofte har svært ved dette.

Jeg har fundet en pakke med en introduktion med dyk på 4-5 meter samt en efterfølgende tur med dyk på max 10 meter.
Hvor dybt kan vi forvente at han kan komme ned uden at få problemer ørerne, hvis det ikke fungerer med trykudligningen?

Det er særdeles gode svar, der er kommet indtil nu, men jeg synes de en smule forsømmer at sige, at det jo er de allerførste meget få meter, det er sværest at trykudligne på - og at det er her, det er allervigtigst at "være på forkant" med det.

Kan man dykke til 5 meter uden smerter, kan man også dykke til 50 :D

Det betyder, at man faktisk kan træne trykudligning helt uden dykkergrej på bare to-tre meters dybde i en svømmehal. Kan man sidde på bunden her uden smerter, er man faktisk rigtigt godt på vej :D

Og husk: ALDRIG forcer det, hvis først det gør ondt, er øret ofte "i baglås", og man er nødt til at reducere trykket (gå lidt op), før man kan udligne igen.

Flemming

Tusind for alle jeres svar. Jeg er slet ikke tvivl om, at han lige skal prøve fornemmelsen først, så jeg er i gang med at finde et sted, her i DK, som har tid inden vi skal afsted.
Det er virkelig gode inputs I alle kommer med :-)

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 7 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time