Dato og tid er 15. okt 2018 16:36:34

Alle tider er UTC + 1 time

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 10 indlæg ] 
Forfatter besked
 Titel: Dykkermaske anbefaling sort eller klar til dk

Hej Forum
Hvilke maske anbefales til dykning i Danmark, klar eller sort maske?

Titel: Re: Dykkermaske anbefaling sort eller klar til dk

Geografisk sted: Hedehusene
Dykkerklub: Allerød Sportsdykkerklub - Orca
Jeg plejer at vælge den billigste, der ikke trykker på næseryggen.

/Nicholai

Ha ha, det var også en løsning. Tænker der må være forskel på billig og dyr. Kigger heller ikke på top modellerne, men er kommet i tvivl om en sort silikone kant er bedre end gennemsigtig i det danske "mørke" vand.

Jeg har aldrig lagt mærke til en forskel i lysindfald eller ligning pga silikonen i masken.

Den klare kan måske lidt tydeligere vise en manglende rengøring af masken. Den bliver lidt "gusten" i kanterne og misfarvet pga sollys. Det oplever jeg ikke helt på de sorte. Men det er nok bare, med de masker jeg har, det er formentlig ikke noget, der kan siges generelt om masker.

Så er der jo også dem, der vælger sort, fordi det matcher deres dragt :-)

Geografisk sted: Aalborg
Certifikat(er): CMAS*, Padi:AOWD, Rescue Diver, Deep40, Nitrox
En af de ting som man hurtigt opdager når man dykker i Danmark i forhold til under sydlige himmelstrøg er at man skal være mere opmærksom på makkerkontakt. Der skal ikke meget uopmærksomhed til før din makker er væk i halvmørkt vand med 2-3 meters sigt. Til det formål er dykkerlygten vigtig. Ligger man en smule bag ens makker, er det en god ide lige en gang i mellem at lyse hen foran din makker, da han så ved du ligger lige bag ham uden han behøver vende sig om og orienterer sig.
Min personlige erfaring er, at jeg godt kan lide en maske som er klar i siderne, da det er en smule nemmere at registrer hvis din makker med sin lygte forsøger at få kontakt med sig og du måske kigger i en anden retning - jeg kan i hvert fald nemmere registre det hvis min makker lyser mig i ansigtet fra siden

Vi er nok lidt ude i feinsmeckeri her. Min backup maske er sort, så det er ikke fordi det er afgørende for mig :)

al9000 skrev:
En af de ting som man hurtigt opdager når man dykker i Danmark i forhold til under sydlige himmelstrøg er at man skal være mere opmærksom på makkerkontakt. Der skal ikke meget uopmærksomhed til før din makker er væk i halvmørkt vand med 2-3 meters sigt. Til det formål er dykkerlygten vigtig. Ligger man en smule bag ens makker, er det en god ide lige en gang i mellem at lyse hen foran din makker, da han så ved du ligger lige bag ham uden han behøver vende sig om og orienterer sig.
Min personlige erfaring er, at jeg godt kan lide en maske som er klar i siderne, da det er en smule nemmere at registrer hvis din makker med sin lygte forsøger at få kontakt med sig og du måske kigger i en anden retning - jeg kan i hvert fald nemmere registre det hvis min makker lyser mig i ansigtet fra siden

Vi er nok lidt ude i feinsmeckeri her. Min backup maske er sort, så det er ikke fordi det er afgørende for mig :)

Ja, det er nok feinsmeckeri.
Iøvrigt en god ide til at holde makkerkontakt er at begge lyser sådan, at makkeren kan se ens lyskegle. Så kan man få hans(/hendes) opmærksomhed og han kan se, at man stadig er der, uden at han skal vende sig rundt. Så laver man bare et ok signal med lyset en gang imellem.

Super - tak for jeres input. Køber som minimum en maske med 4 glas hvis jeg vælger sort, eller med klar silikone.

Geografisk sted: Skovby v. Galten
Certifikat(er): PADI Rescue diver
Førstehjælp
Nitrox
Speedbåds kørekort
Statens fiskekort
Kørekort B, C, D, E
Lokomtivførerattest
Ledercertifikat fra Aarhus Erhvervsakedemi
Certifiksat som superbruger i Microsoft CRM, Windows, OutLook, Word, Excel
Bestod ikke symaskinecertifikat.
Dykkerklub: Skovby Dykkerlaug og Bølgen
Jeg vil klart anbefale klar maske, det giver et bedre periferisyn, som bl.a. al9000 skriver om.
Og det med det sorte, mon ikke det kommer fra de gamle dage, hvor grej kun fandtes i sort, eller fordi sort er lidt militærsej ;-*)

Ole Juhl skrev:
Og det med det sorte, mon ikke det kommer fra de gamle dage, hvor grej kun fandtes i sort, eller fordi sort er lidt militærsej ;-*)

Det stammer vist fra huledykning, hvor ting, der "lyser op"/ikke er sort, kan distrahere, men da jeg ikke har prøvet huledykning, så skal jeg ikke kunne sige, om det passer.

Brugeravatar

Geografisk sted: Værløse
Certifikat(er): Dit og Dat
Dykkerklub: Havbasserne
Pepsi skrev:
Hej Forum
Hvilke maske anbefales til dykning i Danmark, klar eller sort maske?

Jeg tror det er lige som med kvinder nogle er til blondiner og andre til sort håret.
Tag hen i en dykker butik og prøv forskellige mærker i masker og både klar og sort så får du en fornemmelse af hvad forskellen er og samtidigt kan de vejlede dig.

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 10 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time