Dato og tid er 11. dec 2018 07:37:34

Alle tider er UTC + 1 time

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 1 indlæg ] 
Forfatter besked
 Titel: Alexander Nevsky

I kender sikkert alle Alexander Nevsky. Den strandede på vestkysten ud for Knopper, mellem Harboøre og Thyborøn. Det var den russiske Zars største og flottest skib, meget lig fregatten Jylland. Over 5000 ton, 51kanoner, 2cyl lavtryks dampmotor 1,6 ato. vandretliggende, cylindrene over 2 meter i diameter og over 1100mm i slag, den var på 800 heste. Der var 10 kedler om bord, de var overordentlig kostbart udstyret og beklædt med 110ton kobber/messingplader. Om bord var ca.730 mand, heriblandt Zarens søn. 5 mand Omkom/druknede. Den blev efterfølgende sprængt i stumper og stykker de næste 40 år. Der er ikke meget tilbage, og det er vist blevet forbudt at hente ting fra historiske vrag.
Harboøre lokalarkiv vil i Sep. lave en udstilling, men mangler noget at vise billeder og historie om hvor tingene befinder sig i dag. Så tænkte jeg ,i er nok så unge så i ikke selv må tage ting med fra skibet, men måske har arvet noget eller på anden er kommet i besiddelse af noget, vil tage et billede af tingene og sende til mig eller arkivet. Dynamit Åge er nok i et dybt hul jeg kan ikke finde ham, jeg ved ikke hvor hans hul er. Men jeg er stort set på bar bund, så jeg beder om hjælp , det er jo ikke de ting der er på museet, men ting fra folks gemmer der er interessante. Har forsøgt og fået forbindelse med marinemuseet i ST. Petersborg , men mine spørgsmål har de ikke svaret på.
Tak for at du har læst dette håber og takker på forhånd for al hjælp, i må da være eksperter.

Med venlig hilsen
Flemming Olesen
Storegade 38, Assens
9550 Mariager
Mail:flemming@iminnovation.dk
Harboørelokalarkiv: post@harbooerelokalarkiv.dk

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 1 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time