Dato og tid er 13. nov 2019 01:11:41

Alle tider er UTC + 1 time

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 8 indlæg ] 
Forfatter besked
 Titel: Lynlåse - Erfaring ønskes

Kære dykkere

Gymnaster bruger faktisk også lynlåse I luftbaner til spring, hvor disse lynlåse oprindeligt er udviklet til tørdragter for dykkere. Men disse lynlåse begyndte først at blive brugt for ca. 10 år siden I gymnastikkens verden, så dykkere har helt sikkert flere erfaringer end gymnaster. Så jeg håber, at I kan hjælpe mig. Generelt drejer vore problemer sig om rensning og vedligehold.

Du ser brug af airtrack her: https://www.youtube.com/watch?v=NpLGZqviFP4

Der vil typisk være omkring 90 mbar i en sådan airtrack. Der sidder så en omkring 1 m lang lynlås i enden, så man kan lukke luften forholdsvis hurtigt ud, når man ønsker at pakke airtracken sammen efter brug. Den rulles så sammen og kan stilles på en vogn i et redskabsrum.

Jeg har set to typer lynlåse anvendt af airtrack-producenter.

Denne type med nylontænder: http://www.tizip.com/produkt.php?lang=de&pos=1

Denne type med metaltænder: http://www.kinzip.com/product/product.php?lang=en&class2=76

Det er min erfaring, at den med nylontænder holder bedst. Hvad er din erfaring?

Typisk vil vi anvende silikone eller Vaseline til at smørre lynlåsen. Der kan ske det, at glideren ikke evner at få siderne sammen, og det skyldes typisk, at der er skidt i tænderne. Vi anvender så en neglebørste eller tandbørste til at rense - typisk for at få nullermænd væk.

Aktuelt har jeg et problem med en 6 år gammel airtrack med nylontænder, hvor det er som om, at der sidder skidt dybt nede i tænderne, og det ikke er til at få væk med børster. Er der bedre metoder til at rense? Hvad med trykluft eller måske højtryksspuler? Eller sæbevand?

Senest rettet af Gymnasten 20. dec 2015 13:38:02, rettet i alt 1 gang.

Titel: Re: Lynlåse - Erfaring ønskes

Geografisk sted: Skovby v. Galten
Certifikat(er): PADI Rescue diver
Førstehjælp
Nitrox
Speedbåds kørekort
Statens fiskekort
Kørekort B, C, D, E
Lokomtivførerattest
Ledercertifikat fra Aarhus Erhvervsakedemi
Certifiksat som superbruger i Microsoft CRM, Windows, OutLook, Word, Excel
Bestod ikke symaskinecertifikat.
Dykkerklub: Skovby Dykkerlaug og Bølgen
Hej

Erfaringer fra mit skønne samliv med den samme tørdragt i 6 år - og samme lynlås.

For at tage det sidste først, smøring og rengøring.
Jeg er blevet anbefalet IKKE at bruge siliconeolie eller andre olieholdigeprodukter til smøring.
(Anbefaling jeg fik fra et firma der har meget stor erfaring i tørdragter og udskiftning af lynlåse i samme - så jeg tror de ved hvad de taler om)

Årsager,
Siliconeolie gør det svært (umuligt) at lime en ny lynlås på, lim binder ikke på silicone og det er meget svært at afrense effektivt for silicone.
Olie og andet fedt, det virker som en magnet på sand, jord og andet svas, der så sætter sig i lynlåsen og får den til at binde, samt slider meget på den.

Jeg blev anbefalet og bruger:
Parafin til de store tænder, ydersiden.
Specielt smøremiddel til de små tænder, indersiden
Begge dele købt for rimelige penge i dykkercenter, Kr. 150,-.
Rensning skal ske med f.eks. alm. neglebørste.

Nylon/metal.
Jeg har ikke erfaring med nylon, men har hørt blandede erfaringer - lige fra holder kort tid, til det bedste i verden.
Min egen lille lomme logik siger dog, at en metal holder længere for den slides ikke så meget.
Om det passer ved jeg ikke, men til nu har jeg haft den samme lynlås i 6 år og ikke set nævneværdigt slid, meeeen den ærmer sig en udskiftning for læberne er ved at være møre i gummiet.

God fornøjelse og dejligt at læse der er gang i gymnastikket ude i landet.

Mvh Ole

Geografisk sted: Esbjerg
Certifikat(er): OWD, AOWD, Deep Diver, Nitrox
Dykkerklub: Nemo
Jeg har kun erfaring med lynlås i plast i min tørdragt, som jeg har haft i 2 år. Mit indtryk er, at plastlynlåsene er mere fleksible en dem i metal - og dermed knap så skrøbelige over for at blive bukket og deraf knække. Når jeg har lynet folks dragter, synes jeg, at plastlynlåsene er meget nemmere at lyne end metallynlåsene. Metallynlåsene har det med at være meget stramme i det.

Mht. renholdelse har jeg ikke oplevet problemer med, at der samler sig "nams". Jeg smører ikke selve lynlåsen, det er kun ved enden, hvor låsen lyner til, at jeg engang imellem smører med noget, der fulgte med dragten. Jeg tror, det er en form for silicone. Det kan jeg følge op på.

Tak for svar, Ole og Otzen

Producenterne af disse airtracks advarer imod, at åbne lynlåsen imens, at der er tryk på airtracken. Så proceduren er at tage et dæksel af først (som bruges for luftpumpen), så trykket falder, og så derefter åbne lynlåsen. Men I et miljø på et træningsted, med mange brugere (f.eks. skolelærere), så kan det ikke undgås, at lynlåse bliver revet op imens der er tryk I en airtrack. Og det er måske specielt I denne situation, at lynlåsen af metal tager mere skade. En airtrack vejer typisk 140 kg. Så når den er rullet sammen, så kan der også opstå et vist lokalt tryk på lynlåsen, eller den kan være foldet lidt. Der er naturligvis også en væsentlig forskel, at en airtrack normalt anvendes i et tørt miljø.

Vi brugte på et tidspunkt et smørremiddel fra dykkernes verden, som hed "Zip Care" - http://www.kanobyg.dk/mcnett-zip-care-bottle.html . Men vi holdt lidt op med at bruge det, da det ikke smurte så godt som vaseline. Og airtrackfabrikanten foreslog vaseline. Men selvfølgelig kan jeg godt være lidt nervøs for det "olieholdige", og at det også tiltrækker smuds.

Paraffin - for lige at være sikker: De fleste levende lys er lavet af paraffin, for det er billigst til det. Så er det så blot at bruge et typisk "sterinlys"? Jeg har læst mig til, at der også ofte anvendes bivoks til lynlåsen I tørdragter. Bivoks kan købes meget dyrt, men fås billigst hos biavlere og firmaer, som sælger vokstavler til biavlere, f.eks. http://www.obcbiavl.dk

Er nogle børster bedre end andre til at komme til bunds mellem tænderne?

Geografisk sted: Skovby v. Galten
Certifikat(er): PADI Rescue diver
Førstehjælp
Nitrox
Speedbåds kørekort
Statens fiskekort
Kørekort B, C, D, E
Lokomtivførerattest
Ledercertifikat fra Aarhus Erhvervsakedemi
Certifiksat som superbruger i Microsoft CRM, Windows, OutLook, Word, Excel
Bestod ikke symaskinecertifikat.
Dykkerklub: Skovby Dykkerlaug og Bølgen
Hej

Sømring.
Det jeg bruger er Zip-care og et produkt der i folkemunde kaldes "lynlåsvoks" hvad det reelt er ved jeg ikke, men det virker som og lugter af parafin.
Zip-care bruge på indersiden, de små tænder, voksen på ydersiden, de store tænder.

Jeg har også en klump bivoks, begge dele virker lige så godt på min lynlås.
Lynlåsvoks: http://www.nowdive.dk/shop/max-wax-lynlaas-1006p.html

Med hensyn til vaseline, så tror jeg det er ok.
Bekymring ved silicone er, at det er meget (umuligt) at fjerne igen, hvilket er nødvendigt for at kunne lime.
Man kan ikke lime på vaseline, men vaseline kan rimeligt let vaskes af.
Grunden til at jeg ikke er blevet anbefalet olie/fedt/vaseline er at det samler/fastholder snavs i klumber, så hvis du ikke oplever det i dag - måske er det det du kan se i bunden af lynlåsen.

Jeg ville prøve med en neglebørste, lunkent vand med opvaskemiddel.
Derefter ville jeg smøre med voks på ydersiden og Zip-care på indersiden.

Mvh Ole

Tak for svar.

Min fornemmelse er, at vaseline tiltrækker smuds. Til gengæld glider lynlåsen meget nemt, når vaseline er påført. Om man bruger vaseline, så vil jeg gætte på, at en mere grundig rensning er at fortrække med mellemrum. Bivoks tiltrækker måske også lidt smuds, men i mindre grad. Og parafin i endnu mindre grad.

Vi købte vaseline her: http://www.tatto.dk/product/vaseline-tysk-produkt-1-kg-1255/

Til vandring i fjeldet bruger en del et produkt, som hedder Grønlandsvoks, som man lægger på udsatte steder af yderbeklædning, og så preller vandet af. Det består typisk af 85 % parafin og 15 % bivoks. Dem som laver det selv vil typisk bruge 70% parafin og 30 % bivoks.

Jeg fandt en enkelt person i et udenlandsk dykkerforum, som anvendte trykluft til at fjerne genstridigt snavs i lynlåsen, så jeg tror, at vi vil forsøge det.

Om dette foreslåede Max Wax reelt er bivoks, så er kg-prisen ca. 25 gange højere end fra OBCbiavl.

Nu er de godt et års tid siden, at jeg sidst spurgte om råd, og noget kan være sket siden. Lige nu har min gymnastikforening en airtrack, som sendes til reparation, hvor skift af lynlås er på programmet. Som tidligere nævnt I denne tråd, så er det vor erfaring, at lynlåse lavet af plast er mere holdbare, og jeg tror, at det hænger sammen med, at dem af metal dårligt tåler at blive brækket. Fandt også denne video på nettet:

https://www.youtube.com/watch?v=lV7P_hDQfTA

Når aitracken pakkes kan det ske, at uopmærksomme gymnaster får pakket aitracken med et bræk på tværs af lynlåsen.

TIZIP laver imidlertid flere typer vandtætte lynlåse af plast. Og den sædvanlige producent, YKK med metaltænder er også begyndt at lave vandtætte lynlåse af plast. Så der er flere typer af plast. Er nogle mere holdbare end andre?

Nu ønsker jeg lige at genoplive denne tråd en gang for om muligt at udveksle lidt flere erfaringer. Vi fik et til fra TIZIP-fabrikanten om at levetidsforlænge en nylon lynlås ved at give glideren et klem som vist på billedet nedenfor. Det har vi nu gjort med succes for tre lynlåse. De nylon lynlåse, som anvendes til airtracks fra TIZIP er af typen Superseal: http://tizip.com/. Jeg har i øvrigt med succes brugt samme metode på to nylon lynlåse til Haglöfs ryksække.

Er den metode brugt af dykkere?

Vedhæftede filer:
Klemning glider.jpg
Klemning glider.jpg [ 182.76 KiB | Vist 243 gange ]

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 8 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time