Dato og tid er 24. jul 2019 03:26:56

Alle tider er UTC + 1 time

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 2 indlæg ] 
Forfatter besked
 Titel: Sidemount konfiguration. Bly.

Hej.

Om en måneds tid går jeg over til sidemount, for at være redundant på luften. (Har prøvet både sidemount og backmount, og det er uden tvivl sidemount jeg skal benytte)

Tænker at købe en xdeep, hvor at blyet ligger i lommer på ryggen under luft blæren.
I Danmark dykker jeg altid i tørdragt, og jeg har derfor et ekstra opdrift system i tilfælde af at det ene skulle svigte.
Men når jeg er syd på og dykker i våddragt har jeg kun et opdrift system.
Jeg tænker derfor om jeg bør have et par lommer med bly der også kan dumpes i tilfælde af fejl i opdrift systemet.

Hvad er jeres erfaringer, for og imod?
Hvad gør i selv, både sidemount og backmount?

Hilsen Ian

Titel: Re: Sidemount konfiguration. Bly.
Brugeravatar

Geografisk sted: Houston,Tx
Certifikat(er): Trimix og DPV cave
Explorers Club MI'12
Dykkerklub: Aquanaut, WET
Du boer kun have bly nok paa til at du er neutral med tomme flasker, det vil sige at du paa intet tidspunkt under dykket er mere end 4kg ish negativ (med 2x80cf eller 12l) hvilket er vaegten af den luft/gas du har i dine flasker.
Saafremt du kun er 4kg negativ boer du kunne svoemme det op i en noedsituartion, hvilket betyder at du ikke behoever dropbart bly.

I en vaaddragt har du dog problem at din dragt bliver komprimeret paa dybden, og derfor kan du have de 4kg i gas pluds den manglende opdrift fra din dragt i total negativ vaegt. saafremt du bruger en 3 eller 5mm vaaddragt sydpaa er det nok ikke det store problem men hvis du bruger en 7mm eller evt en 5+5mm saa kan det gaa hen at give problemer.
Saafremt vandet er koldt nok til en 7mm vaaddragt eller tykkere ville jeg anbefale at bruge en toerdragt... hvis dette ikke er muligt ville jeg have noget af mit bly som dropbart selvom det ikke er optimalt.

Det er meget faa fejl der kan faa al opdrift til at forsvinde fra din vinge, og du vil typisk have forskellige loesninger til at "fange" lidt ekstra luft

Water Explorers of Texas

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 2 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time