Dato og tid er 17. jul 2018 01:13:04

Alle tider er UTC + 1 time

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 6 indlæg ] 
Forfatter besked
 Titel: Begynder første udstyr?

Hej Alle
Jeg skal til at købe mit første udstyr og har lidt spørgsmål.
Målet er at finde noget brugt pga. filosofien heller kvalitet brugt en dårlig kvalitet nyt.(hvis man prøver at holde pris nede.

Dragt: Tørdragt holder jeg mig fra indtil videre, men skal jeg købe en våd eller semidry? Skal den være 2 delt eller ikke?
skal den være 5 eller 7mm?
Hvor meget kan det strække? Jeg er 183, MEN 94kg(Ja det er maven) ikke lige en størrelse jeg kan finde. ;)

Svømmefødder: Skal de være lange eller korte eller midt i? skal det være med hælrem eller hel fod?

Flaske: Størrelse? andre ting?

BCD: Aner jeg intet om. Noget jeg skal være opmærksom på?

Hvis der er andet i har gode råd om høre jeg gerne om det.

Titel: Re: Begynder første udstyr?

Geografisk sted: Aalborg
Certifikat(er): CMAS*, Padi:AOWD, Rescue Diver, Deep40, Nitrox
Jeg tror det er svært at svare på uden du kommer med lidt input til hvad det er du har tænkt dig at dykke. Vil du til at dykke herhjemme?

Det bedste råd jeg kan give nye dykkere er: Tag det med ro mht. til indkøb af udstyr. Meld dig ind i den lokale dykkerklub og få en snak med folk der. Du vil stort set altid kunne låne noget udstyr i en sådan klub eller medlemmerne heri, så slipper du for at lave alt for mange fejlkøb :) Tro mig du skal nok finde ting at bruge dine penge på, hvis du starter med at dykke..

Som du selv er inde på så er det en god ide at købe brugt kvalitetsudstyr - det kan du også komme af med igen uden det store værditab. Her er det guld værd med input fra medlemmer i den lokale klub mht. til om kvaliteten og prisen er ok for det som er til salg (der er MASSER af udstyr på DBA, FACEBOOK osv). 183 & 94kg. er ikke noget problem. Jeg ligger +5 cm på højden og +20kg på badevægten, og jeg har købt min tørdragt, regulatorsæt, flasker, computer og meget mere brugt.

Lige med hensyn til det du skriver med finnerne: Helfodsfinner er noget man bruger syd på i +20 grader vand - du vil aldrig kunne holde til at dykke i Danmark uden støvler. Hælremsfinner er hvad du SKAL have fingrene i, og så er det et spørgsmål om pris om du vil have gummi eller springstraps. Det sidste er klart at foretrække, da det er meget nemmere at få på. Når jeg er sydpå dykker jeg i øvrigt også altid med vådstøvler i finner med strap, da det er rart bare lige at kunne tage finnen af og så har du sko på hvis du er et sted med sten/sand.

Jeg har ikke så meget input til våddragt, da jeg ikke ejer sådan en og har aldrig gjort det. Naturligvis har jeg dykket med det sydpå, men det eneste jeg ved om våddragter er at dem som har disse piver en del når man spørger dem om de vil med ud at dykke fra oktober til maj.

Det kan godt virke lidt overvælgende når man begynder at snakke om tørdragt, men er man heldig kan man finde en ok kvalitet til en 3-4.000 kroner og den holder i mange år hvis du passer på den. Det er heller ikke så svært at bruge - Jeg trænede nogle forskellige øvelser i svømmehallen med nogen fra min klub inden jeg dykkede rigtigt med den - og i dag er jeg kun træt af jeg ikke gjorde det for mange år siden.

Flasker: Igen. snak med den lokale klub. Det kommer meget an på hvad for ture de er på. I forhold til hvad du sikkert har set ved dykkercentre syd på, så dykker rigtig mange herhjemme med dobbelt12 på ryggen og en vinge i stedet for en alm. bcd, hvilket er ideelt til tørdragt (og flere dyk fra fx speedbåd, hvor du ikke lige så nemt kan komme til at skifte flasker på dit sæt).

Som al9000 skriver, så skal du gøre op med dig selv hvor meget du ønsker at dykke, og hvor passioneret du ønsker at få ind i denne fantastiske hobby.

Nu ved jeg ikke hvor erfaren du er inden for dykning, derfor vil jeg give mit svar ud fra tanken om at du netop eller for kort tid siden har bestået dit PADI/CMAS/SSI kursus, og nu ønsker at tage det i brug.

Dragt:

Det kommer meget an på hvor lang du selv ønsker at din dykkersæson skal være.
Da jeg dykkede i våddragt, var min sæson fra Marts - November og der benyttede jeg en Scubapro everflex 7mm semidry. med en 7 mm shorty der gik ned til knæ korte ærmer og indbygget 7mm hætte.

Dette setup fungerede rigtig fint for mig, i de varme perioder dykkede jeg med den lange dragt, og når det blev koldt kom shorty´en ud over.

Jeg vil helt klar anbefale at din dragt, er noget af det du skal købe fra nyt og invistere lidt mønt, på en ny dragt der sidder godt og som ikke er slidt.

Fødder:

Hælremsfødder er vejen frem. Hvis du mestrer frogkicks og du kan fastholde en god trim, så er svaret jetfins. Vær opmærksom på at finnen er tung, men med denne finne er du " sikret " til hvis du ønsker at skifte til mere teknisk dykning/tørdragt på sigt. Jeg kender flere der dykker med jetfins i våddragt med fin trim men det kræver at du benytter dem efter hensigten. ( husk dykning skal være afslappet, det er ikke et racerløb )

Flaske:

Vent-vent-vent

Hvis du ikke er meldt ind i en klub endnu, så forestiller jeg mig at du ikke skal ud og dykke hver uge alligevel. Lej en flaske hos din lokale dykkerbutik. Så skal du heller ikke tænke på opfyldning, service m.v.

Når du finder en klub, vil de højst sandsynligt have flasker du kan benytte billigt ifbm. kontigemt.

Vælger du senere at dykke mere teknisk og evt skifte til dobbeltsæt giver det mening at købe dit eget.

BCD:

Her kan der være penge at spare hvis du køber brugt. Du skal dog være kritisk og købe noget der er i god stand, ikke for mange år på bagen og er velholdt.

Lad være med at købe en BCD med alt for meget blær/tingel tangel ( det gælder generelt alt dit udstyr ) find en der har den rigtige størrelse, og min egen erfaring, er at integrerede vægtlommer er et super plus.

Nice to have/need to have:

Dit personlige regulatorsæt vil jeg anbefale. Det er din kilde til at kunne blive på bunden og overleve :) køb et godt sæt som du er fortrolig med, og som du kender. Det kan lade sig gøre at finde noget fornuftigt brugt. Sørg for at det er serviceret, eller få det gjort inden du tager det i brug!
Lad være med at køb noget gammelt og billigt. vær kritisk og spørg endelig om vejledning og råd.

Køb en god maske, her må du ikke være nærig. Evt en Hollis M1 godt udsyn og frameless design hjælper mod squeeze. en god maske der vil følge dig længe

Og så er en fornuftig entrylevel computer og kompas også rart at have på bunden. Her kan du starte med en suunto zoop etc. og et suunto sk8/7 kompas findes jævnligt brugt.

Husk at hav det sjovt, og vær realistisk omkring dine ambitioner med dykning. gå langsomt frem og få en masse timer på bunden. Se evt om der er en lokal dykkerklub. Her vil du få en masse gode oplevelser.
Rigtig god fornøjelse :) vi ses på bunden.

Brugeravatar

Geografisk sted: Ejby ved Køge
Certifikat(er): AOWD
Nitrox
Ville vælge en komplet pakke m gerne med tørdragt i og supplere med våddragter fra Harald Nyborg. Både Shorty og lang. Har du Shorty uden på den lange og hætte/handsker, så kan der sommer dykkes i dk. Hvor er du fra, så kan jeg lige kigge efter et par sæt.

Som der er skrevet før, så meld dig ind i en klub og lån noget udstyr til at starte med.
Mit bud er dog at du indenfor få år ender med vinge og dobbelt sæt på ryggen, så overvej om ikke ikke det skal være en vinge til singletank, til at starte med istedet for en BCD, på den måde slipper du for at skulle sælge din BCD, hvis du en dag skifter.

Hvis du planlægger at dykke her hjemme, så spar pengene på en våddragt, og køb en tørdragt fra starten, der er alt for få måneder om året, hvor det er rigtig sjovt at dykke i våddragt....

Der er utrolig meget "religion" i dykning, og lige så mange meninger som der er dykkere, så der er helt sikkert en masse der ikke er enig mig...
Men som jeg startede med at skrive, så prøv om ikke du kan låne lidt udstyr, og også find ud af hvad der passer bedst til dig. :)

Geografisk sted: Skovby v. Galten
Certifikat(er): PADI Rescue diver
Førstehjælp
Nitrox
Speedbåds kørekort
Statens fiskekort
Kørekort B, C, D, E
Lokomtivførerattest
Ledercertifikat fra Aarhus Erhvervsakedemi
Certifiksat som superbruger i Microsoft CRM, Windows, OutLook, Word, Excel
Bestod ikke symaskinecertifikat.
Dykkerklub: Skovby Dykkerlaug og Bølgen
Hej
Der er nok lige så mange råd som der er dykkere.

Jeg ved ikke hvad der er rigtigt for dig, afhænger af hvor og hvad du vil dykke.

Jeg startede i sin tid med at leje, for derigennem at får viden og erfaring omkring MINE krav og ønsker til grej.
Jeg har sidenhen købt både nyt og brugt, uden de store fejlkøb.
Våddragt blev 8 år og min tørdragt er 10 år, Brugt BCD klarede 10 år.

Mvh Ole

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 6 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time