Dato og tid er 12. dec 2018 15:16:10

Alle tider er UTC + 1 time

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 1 indlæg ] 
Forfatter besked
 Titel: Hvor har I dykket i sommerferien?

Geografisk sted: Skovby v. Galten
Certifikat(er): PADI Rescue diver
Førstehjælp
Nitrox
Speedbåds kørekort
Statens fiskekort
Kørekort B, C, D, E
Lokomtivførerattest
Ledercertifikat fra Aarhus Erhvervsakedemi
Certifiksat som superbruger i Microsoft CRM, Windows, OutLook, Word, Excel
Bestod ikke symaskinecertifikat.
Dykkerklub: Skovby Dykkerlaug og Bølgen
Hej

Jeg er både nysgerrig og på jagt efter inspiration til det næste sted at dykke.

Hvor har I været og hvad siger I til det?

Jeg lægger gerne for.

Vi har i sommer dykket ved den Japanske ø Okinawa i Stillehavet.
Okinawa tilbyder "familie" dykning og enkelte WW2 vrag på dybt vand på (+35m), samt scenerier.
Dyk var fine med flotte scenerier, men ikke med en masse liv og store dyr.
Især er der flotte blødkoraler og områder med hårdkoraler.
Sigt var i den lave ende for tropevand, 15-25m, men det skyltes sandsynligvis, at der havde været en tyfon forbi kort forinden vi ankom til øen, sigt blev bedre i løbet af den uge vi var der.
Vand var 27-29 grader, ingen strøm og meget let at dykke.

En lille pudsighed er at dykkercentrene på Okinawa ikke har egne både, men lejer sig ind ved "fiskere", som suverænt bestemmer, hvor der dykkes.
Vi oplevede ofte at dykkestedet blev ændret i sidste øjeblik, fordi bådføreren ikke syntes om stedet og uden nærmere forklaring sejlede et andet sted hen.(Vi kunne ikke se hvorfor, der var ingen strøm, vind eller bølger)
Om det udspringer af at japanere typisk har et særpræget/angst forhold til hav ved jeg ikke, men måske.

Og på Okinawa (måske også andre steder) tilbyder mange dykkercentre hvalhaj "dykning" på en (efter min mening) usmaghelig måde, hvalhajer holdes i netbure, hvor de sultes.
Når turisterne ankommer smider "guider" fodder i vandet, så hvalhajen søger op til overfladen for at æde og turisterne kan se og røre ved det store dyr.
Hvalhajerne i netburene bliver sjældent mere end 4-5 m lange og ikke ret gamle, de dør som resultat at den måde de holdes på.
Vi bryder os ikke om at disse store dyr holdes i fangeskab på den måde og valgte derfor et dykkercenter, der aktivt tog afstand fra den måde at praktisere hvalhaj dykning på. Læs om det her og se evt. video på lidt nede på siden: https://piranha-divers.jp/en/whale-shark-diving

Bøn: Hvis I kommer forbi Okinawa, tag nogle dyk, men fravælg de centre der tilbyder denne form for hvalhaj dykning og beløn de centre der aktivt fravælger det.

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 1 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time