Dato og tid er 10. dec 2018 05:49:55

Alle tider er UTC + 1 time

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 9 indlæg ] 
Forfatter besked
 Titel: Egypten Shagra

Hej folkens :-)

Min kammerat og jeg overvejer en uges dykning ved Shagra i Egypten,

Vi er begge AOW dykkere, men har kun været på Malta når vi vi snakker dykning i udlandet.

Vi vil gerne derned i Marts, men er lidt i tvivl om årtiden er den rigtige for at se store dyr.

Er der nogen der ved om Marts er den rigtige årstid for at se hajer osv?

Og er dyrelivet lige og koraller lige så mangfoldig som i sommermånederne?

Hvad er jeres erfaring med Shagra, kan man godt få bruge en uge der uden det bliver kedeligt?

Hvis i forslag til steder som er bedre vil jeg meget gerne høre om det.

Håber i kan hjælpe med mine spørgsmål :-)

Mvh

Kasper

Titel: Re: Egypten Shagra
Brugeravatar

Geografisk sted: Nordsjælland
Certifikat(er): Speedbådskørekort
VFH radio
Kørekort: B
Hvis ambitionerne er hajer, er Shagra næppe det rigtige sted - sorry. Jeg har været der et par gange og aldrig set så meget som en hvidtippet revhaj. De laver ture til Elphinstone, og der kan man vel (stadig?) være heldig at se oceanic hvidtippet og måske en enkelt hammer.

Men igen: Hvis hajer er øverst på ønskesedlen, skal I tage andre (og desværre meget dyrere) steder hen.

Hvis i gerne vil have rigtigt flotte koraller, skal i vælge Wadi Lahami i stedet for (samme operatør - 180 km sydligere) - et meget skønt og laid back sted (da vi var der senest for 4 år siden). Her er al dykningen dog båddyk - ingen husrev, men der er fire dyk pr dag inkl natdyk.

Men generalt har tingene ændret sig meget i Rødehavet - første gang vi var i Wadi Lahami, så vi hajer på bogstaveligt alle dyk, nu skal man være heldig for at se et par stykker på en uge.

mvh Flemming

Flemming

Certifikat(er): PADI AOWD, SSI OWD
Dykkerklub: Dykkerklubben Bunden
Hej

Det behøver nu ikke at være "meget dyre" for at komme til at se hajer. Den ene liveaboard tur til Brothers, Dedalus og Elephinestone jeg har været på var der en hele del hajer og jeg kan se at der dem der har været på sammen tur et par gange mere også har fået nogle fantastiske haj oplevelser og det er dog "kun" et 1000kr dyre end dykkerlejre.

Hvordan er bådturene fra Wadi? Er det nogle nogenlunde store både der er til at holde ud at sidde på pontonen med udstyr på eller hvordan foregår det?

vh
Anders

Brugeravatar

VFH radio
Bådene i Wadi Lahami er store RIB's - med stativer til scubaer, så komfortabelt nok. Der kan dog være lange bådture, så man skal kunne "magte" at sidde på pølsen af en RIB og banke bølger i op til en time under hjemturene (ud er som regel i let vind og med bølgerne)

Hvis ikke live aboard, er Wadi Lahami det eneste sted, jeg gad tage hen i Rødehavet.

Flemming

Geografisk sted: Aalborg
Certifikat(er): CMAS*, Padi:AOWD, Rescue Diver, Deep40, Nitrox
Nu ved jeg ikke hvad Jeres budget er, men prøv at regn lidt på "det hele" og sammenlig så med prisen på en Liveaboard tur.

Jeg var med min lokale dykkerklub i Egypten forrige uge, og sådan en tur løb op i ca. 10.000 ALT inklusiv dvs. incl. flybiletter og selve turen. (leje af Dobbelt-12 + Nitrox hele ugen er dog ikke med i det beløb). Vi fik også noget rabat, da vi bookede hele båden, men det er ca. 10% eller noget i den stil.

Vi var af sted med Blueotwo, og det var en rigtig god tur. Der er rigtig fine forhold på båden hvor man bor 2 personer i en kahyt med bad/toilet i hver kahyt. Maden er ganske udmærket, og der er altid snacks, vand/sodavand/kaffe hvis man er tørstig eller småsulten -mad og drikke er inkluderet i prisen, du skal kun til lommerne hvis du vil have øl/vin. Guiderne brugte vi ikke super meget, men de var dygtige og imødekommende (og rigtig gode til engelsk). Vi fik i alt 18 dyk på vores tur.

Jeg har dykket meget på ferier, og det værste ved det har været alt den ventetid der hele tiden er, transport osv. osv. På en liveabord sidder du med en kop kaffe og nyder solen 5 min efter du er oppe af vandet og skal ikke lave andet en slappe af og/eller spise inden du skal dykke igen.

Selv om det er billigt at spise i Egypten kommer man alligevel derop af prismæssigt hvis man selv skal sammensætte en tur med fly, hotel, mad, leje af udstyr, dykkerture osv. Det kan naturligvis gøres billigt, men hvis det er for dykningens skyld så prøv at regn lidt på hvor lidt ekstra det egentlig er I skal smide for at få den ultimative dykker uge med Liveaboard.

Liveaboard giver også adgang til fx Brothers som andre snakker om. Det er en 8 timers sejltur så det er kun liveaboard der kommer derud. Her er rigtig gode muligheder for at se Hajer. Nogle på vores tur så Thresher Sharks (naturligvis 30 sekunder efter jeg forlod stedet) og jeg fik selv set en Oceanic Whitetip på helt tæt hold, hvilket var en stor oplevelse og noget mere imponerende end de forskellige revhajer jeg tidligere har set.

Nu var vi på "Best of Wreck" så det var mere rusten jern end Hajer vi var på jagt efter, men mange af de steder vi dykkede var det en fornøjelse at vi kunne få skudt nogle tidlige eller sene dyk af inden alle dagturerne kom til dykkerstedet (eller efter de var væk igen). Nogle steder er det helt tosset - jeg tror køen til at dykke ind i vraget af fx Salem Express om en eftermiddagen var længere end hos BR Legetøj sidste dag inden jul.

Brugeravatar

VFH radio
Hej Al9000

Der skal ikke herske tvivl om, at er man i Egypten kun for at dykke, er live aboard det eneste rigtige, med mindre man er meget disponeret for søsyge ;-)

Har selv "live aboardet" fra Thistlegorm i nord til Rocky i syd - og ja: Man kommer på offshore rev som Brothers, Daedalus + alt syd for Ras Banas. Hvis man rejser alene eller i par risikerer man dog også at komme på en "helt forkert båd" - hvis i rejser alene/få så forlang garanti for ikke russere eller ren tysk gæsteliste - det virker ikke - - -

Flemming

Geografisk sted: Aalborg
Certifikat(er): CMAS*, Padi:AOWD, Rescue Diver, Deep40, Nitrox
God pointe Flemming :) En båd halvfyldt med russere ville være et marridt - tyskere må være en sproglig udfordring, da de rent dykkermæssigt har et ok ry de steder jeg har været :) Jeg ved nogle liveaboard-selskaber siger de ikke vil have russere med, men lur mig ikke om det statement kan komme på prøve hvis der lige er X antal pladser som skal fyldes.

Brugeravatar

VFH radio
Tyskere er OK dykkere, men socialt på en dykkerbåd fungerer de ikke ;-) Konen og jeg var på en deep south live aboard, hvor alle andre - inklusive guides var tyskere - aldrig igen - - -

Flemming

Tak for svar gutter

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 9 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time