Dato og tid er 01. mar 2021 04:07:33

Alle tider er UTC + 1 time

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 3 indlæg ] 
Forfatter besked
 Titel: Vådlinse til makro på spejlrefleks

Hej.

Jeg kunne godt tænke mig, at kunne få mere forstørrelse på billeder af nøgensnegle. Jeg dykker pt med et Canon fullframe med en 12mm mellemring, canons 60mm makrolinse og en standart Ikelite fladport. Der er ikke plads til mere i porten, så som jeg ser det er der to muligheder.
1. Køb en længere port og smid dioptere, mellemringe eller en extender på linsen, dog bliver mindste fokus afstand meget lille.
2 vådlinser - jeg har ingen erfaring med dem og kan ikke rigtig finde noget omkring dslr, porte og vådlinser. Der er massere til kompaktkameraere men har svært ved at gennemskue hvad jeg skal bruge og igen om nærgrænsen bliver for lille med en 60mm. Fungere autofokus nogenlunde eller skal der "rokkes frem og tilbage" og hvordan er lysforholdet i søgeren?

Håber i kan hjælpe.

Martin

Titel: Re: Vådlinse til makro på spejlrefleks
Brugeravatar

Geografisk sted: Kalundborg
Certifikat(er): 2000 PADI 2002 CMAS ** 2005 CMAS NITROX 2006 CMAS *** 2007 IANTD ADVANCED NITROX 2007 IANTD ADVANCED RECREATIONAL TRIMIX 2008 CMAS * INSTRUKTØR 2009 IANTD NORMOXIC TRIMIX 2010 CMAS ** INSTRUKTØR 2010 IANTD REVO ECCR REBREATHER
Dykkerklub: Scansub og Københavns Dykkerklub
Køb en ny port og 100mm makro objektiv og derefter kan du kigge på vådlinser hvis du vil tætter på.

Jeg har også en 60mm, men bruger den næsten aldrig og slet ikke til nøgensnegle

martin skrev:
Hej.

Jeg kunne godt tænke mig, at kunne få mere forstørrelse på billeder af nøgensnegle. Jeg dykker pt med et Canon fullframe med en 12mm mellemring, canons 60mm makrolinse og en standart Ikelite fladport. Der er ikke plads til mere i porten, så som jeg ser det er der to muligheder.
1. Køb en længere port og smid dioptere, mellemringe eller en extender på linsen, dog bliver mindste fokus afstand meget lille.
2 vådlinser - jeg har ingen erfaring med dem og kan ikke rigtig finde noget omkring dslr, porte og vådlinser. Der er massere til kompaktkameraere men har svært ved at gennemskue hvad jeg skal bruge og igen om nærgrænsen bliver for lille med en 60mm. Fungere autofokus nogenlunde eller skal der "rokkes frem og tilbage" og hvordan er lysforholdet i søgeren?

Håber i kan hjælpe.

Martin

René B. Andersen

http://www.UVGALLERI.DK over 4000 UV billedere fra mange forskellige destinationer.
https://www.facebook.com/UVGalleri

Titel: Re: Vådlinse til makro på spejlrefleks

Er der andre grunde til at vælge 100 mm over 60 udover den længere min. fokusafstand og større forstørrelsesgrad med vådlinser? Er klar over, at 60eren giver mere baggrund på billedet men den tager jo stadig 1:1 og 1.4:1 med en +10 linse

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 3 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time