Dato og tid er 01. mar 2021 04:58:29

Alle tider er UTC + 1 time

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 19 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste
Forfatter besked
 Titel: Undervandskamera .... hvad skal man vælge??

Hej alle sammen.

Jeg står og overvejer hvad jeg skal investere i af undervandskamera evt. med hus.

Det skal helst være forholdsvist billigt, maks. 5000 kr. for kamera og hus.
Til gengæld vil jeg gerne have maksimal kvalitet for pengene.

Jeg vil meget gerne kunne tage nogle fantastiske close-up billeder af koraller og fisk, men samtidig også kunne tage nogle større, flotte "landskabs billeder" af hele scenariet, f.eks. en stor bid af et rev, hvor man kan se alt det liv som er at finde på et enkelt rev, hvis i forstår hvad jeg mener.
Det skal være nemt at arbejde med under vand, nemme knappe, og nemt at skifte mellem vigtige funktioner. (Ved ikke helt hvilke funktioner som er vigtige, så forslag og råd modtages med glæde.)

For mig er det ikke så vigtigt hvilket mærke kameraet og huset er af bare, begge dele er god kvalitet, det skal gerne kunne bruges i en del år.

Synes der er mange sider som sælger kameraer og huse, men har svært ved at finde pros and cons for hvert kamera i forhold til hinanden, så erfaringer, råd og anbefalinger modtaget meget gerne :-) God jul til jer alle derude!

Mvh. Morten Kallehauge

Titel: Re: Undervandskamera .... hvad skal man vælge??

MKallehauge11 skrev:
Hej alle sammen.

Jeg står og overvejer hvad jeg skal investere i af undervandskamera evt. med hus.

Det skal helst være forholdsvist billigt, maks. 5000 kr. for kamera og hus.
Til gengæld vil jeg gerne have maksimal kvalitet for pengene.

Jeg vil meget gerne kunne tage nogle fantastiske close-up billeder af koraller og fisk, men samtidig også kunne tage nogle større, flotte "landskabs billeder" af hele scenariet, f.eks. en stor bid af et rev, hvor man kan se alt det liv som er at finde på et enkelt rev, hvis i forstår hvad jeg mener.
Det skal være nemt at arbejde med under vand, nemme knappe, og nemt at skifte mellem vigtige funktioner. (Ved ikke helt hvilke funktioner som er vigtige, så forslag og råd modtages med glæde.)

For mig er det ikke så vigtigt hvilket mærke kameraet og huset er af bare, begge dele er god kvalitet, det skal gerne kunne bruges i en del år.

Synes der er mange sider som sælger kameraer og huse, men har svært ved at finde pros and cons for hvert kamera i forhold til hinanden, så erfaringer, råd og anbefalinger modtaget meget gerne :-) God jul til jer alle derude!

Mvh. Morten Kallehauge

Umiddelbart vil jeg sige at du ikke når langt for 5.000,- har du overvejet GoPro ? jeg tror du vil opleve en del glæde ved brugen af dette, det fylder intet, er født med dykkerhus og kan udbygges med ekserne lyskilder og andre " dykkermindede " tilbehør

Jeg har et GoPro Hero3 Slim White Edition, som jeg har brugt til at filme lidt med på min tur til maldiverne sidste år. Hvad kan i anbefale af udstyr, for at få det meste ud af det?? :-)

Brugeravatar

Geografisk sted: Nordsjælland
Certifikat(er): Speedbådskørekort
VFH radio
Kørekort: B
Alt andet end GoPro ;o)

Køb f.eks. et Canon PowerShot G15 med deres eget hus til - du får mulighed for makro, manuel hvidbalance og HD video - og den indbyggede flash, kan faktisk levere OK resultater inden for 20 cm til ca 1 meter.

Her er også mulighed for at supplere med extern flash/lys

Hvis du kigger på http://www.phosee.dk/user/72-flemmingr er alle billeder her taget ,ed kamera fra den serie (G7 - G12)

Flemming

Brugeravatar

Certifikat(er): Alt for mange!
Dykkerklub: Dykkerklubben Bunden, Ebeltoft Sportsdykkerklub & Dykkehistorisk Selskab.
Hej Morten

Interessant udfordring...
Et lavt max-beløb, men optimal kvalitet..!! ;-)

Træerne vokser jo desværre ikke ind i himlen, men der ér dog nogle muligheder:

* Du kan bruge dit GoPro.
Det er ikke topkvalitet til at fotografere med... egner sig bedst til video.
Hvis du går den vej, har du mulighed for at komme macro på det - helt ned til 1000kr - 1500kr.
Macro er ret sjovt at lave på GoPro (som video)

* For 5K kan du også overveje et større kit med både macro og super-wide.
Er faktisk ret vildt hvad man kan få ud af det! (Inon laver det ondeste kit til formålet)

* Personligt skulle jeg nok overveje et kompaktkamera for de penge.
Du kan fx. lige præcist få en Canon Powershot S-110, med acrylhus og vidvinkel.
Ikke topkvalitet udstyr, men til prisen absolut brugbart.
Vidvinklen vil også øge din nærgrænse - men ellers kan du overveje at lægge et "skvæt" mere i, og få en lille macro.

* Skulle du få lyst til noget "lidt bedre" så kan Canons legendariske G16 jo fåes til en rigtig god pris.
Og den bliver der lavet en del forskellige uv huse til... både helt billigt og op til alu-hus kvalitet.
Den har mange indstillingsmuligheder, hvilket jo giver nogle friheder.

* Sidste alternativ er vel at beholde din GoPro - droppe fotograferingen og gå video-vejen, og købe en dejlig lygte.
Godt lys er altid godt, både for din dykning, og for kvaliteten af dine optagelser.

OK? :-)

/ Lars

Nørdet ekspert i foto/video/lysudstyr til uv. foto & film.

FOTOGRAFIT - Nordic Imaging & Light.
http://www.fotografit.eu

DiveActionCam - Side om dykning med GoPro.
http://www.diveactioncam.dk

FlemmingR skrev:
Alt andet end GoPro ;o)

Køb f.eks. et Canon PowerShot G15 med deres eget hus til - du får mulighed for makro, manuel hvidbalance og HD video - og den indbyggede flash, kan faktisk levere OK resultater inden for 20 cm til ca 1 meter.

Her er også mulighed for at supplere med extern flash/lys

Hvis du kigger på http://www.phosee.dk/user/72-flemmingr er alle billeder her taget ,ed kamera fra den serie (G7 - G12)

Har du evt. et link til huset. Kan ikke helt finde ud af, hvilket der passer til kameraet :-)

FOTOGRAFIT skrev:
Hej Morten

Interessant udfordring...
Et lavt max-beløb, men optimal kvalitet..!! ;-)

Træerne vokser jo desværre ikke ind i himlen, men der ér dog nogle muligheder:

* Du kan bruge dit GoPro.
Det er ikke topkvalitet til at fotografere med... egner sig bedst til video.
Hvis du går den vej, har du mulighed for at komme macro på det - helt ned til 1000kr - 1500kr.
Macro er ret sjovt at lave på GoPro (som video)

* For 5K kan du også overveje et større kit med både macro og super-wide.
Er faktisk ret vildt hvad man kan få ud af det! (Inon laver det ondeste kit til formålet)

* Personligt skulle jeg nok overveje et kompaktkamera for de penge.
Du kan fx. lige præcist få en Canon Powershot S-110, med acrylhus og vidvinkel.
Ikke topkvalitet udstyr, men til prisen absolut brugbart.
Vidvinklen vil også øge din nærgrænse - men ellers kan du overveje at lægge et "skvæt" mere i, og få en lille macro.

* Skulle du få lyst til noget "lidt bedre" så kan Canons legendariske G16 jo fåes til en rigtig god pris.
Og den bliver der lavet en del forskellige uv huse til... både helt billigt og op til alu-hus kvalitet.
Den har mange indstillingsmuligheder, hvilket jo giver nogle friheder.

* Sidste alternativ er vel at beholde din GoPro - droppe fotograferingen og gå video-vejen, og købe en dejlig lygte.
Godt lys er altid godt, både for din dykning, og for kvaliteten af dine optagelser.

OK? :-)

/ Lars

Jeg tænkte at jeg nok mest var interesseret i et kompakt kamera, al'a dem canon fører, har sat at de flittigt bliver nævnt som rigtig gode, og umiddelbart, til en overkommelig pris.

Hvad vil du anbefale af kompakt kamera eller lignende, som ligger i den billige ende, om man så at sige? :-)

Med hensyn til en dejlig lygte, har jeg lige erhvervet mig en lygte fra Light and Motion, deres Sola 1200 Spot, http://www.kingfish.dk/light-and-motion-sola-dive-1200-spot, som eftersigende også skulle være brugbart til billeder og videoer.

Brugeravatar

VFH radio
Hej (igen)

Det viser sig (selvfølgelig) at den næste generation G16 er den aktuelle ;o)

Huset til den hedder WP-DC52
http://www.edbpriser.dk/undervandshus/c ... Aim98P8HAQ

Huset til G15 hedder WP-DC48
http://www.edbpriser.dk/undervandshus/c ... Arro8P8HAQ

Flemming

Brugeravatar

Dykkerklub: Dykkerklubben Bunden, Ebeltoft Sportsdykkerklub & Dykkehistorisk Selskab.
He he...
Ja - der kommer altid et kamera og en sporvogn til...
Det mest aktuelle er G7X kameraet, men som selvfølgelig også er dyrere.
De truer stadig med at lave et G17, men det er aldrig sket, da G16´eren stadig stor-sælger... (og så kom G7X´eren i stedet)

Og nu ligger jeg jo altså liiige på kanten af reglerne her i forumet, ved at på poste følgende link, da det er fra min egen blog. Men indlægget er trods alt ikke skrevet af mig.
Men før I stormer ud og køber noget som helst hus fra Canon, så husk at det ikke er tænkt til dykkere, men i lige så høj grad til vandsport generelt.
Canon huse har bla. ikke noget gevind til vådlinser. Og da udvidet macro/vidvinkel er noget af det, søm øger kvaliteten af uv billeder - så er det ret problematisk...
Men læs dette blogindlæg, så kan I nok se hvad jeg mener.
(Desuden er de ikke de billigste på markedet.)

http://blog.fotografit.eu/meikon-mk-cn- ... t-g7x.html

Brugeravatar

VFH radio
FOTOGRAFIT skrev:
He he...
Ja - der kommer altid et kamera og en sporvogn til...
Det mest aktuelle er G7X kameraet, men som selvfølgelig også er dyrere.
De truer stadig med at lave et G17, men det er aldrig sket, da G16´eren stadig stor-sælger... (og så kom G7X´eren i stedet)

Og nu ligger jeg jo altså liiige på kanten af reglerne her i forumet, ved at på poste følgende link, da det er fra min egen blog. Men indlægget er trods alt ikke skrevet af mig.
Men før I stormer ud og køber noget som helst hus fra Canon, så husk at det ikke er tænkt til dykkere, men i lige så høj grad til vandsport generelt.
Canon huse har bla. ikke noget gevind til vådlinser. Og da udvidet macro/vidvinkel er noget af det, søm øger kvaliteten af uv billeder - så er det ret problematisk...
Men læs dette blogindlæg, så kan I nok se hvad jeg mener.
(Desuden er de ikke de billigste på markedet.)

http://blog.fotografit.eu/meikon-mk-cn- ... t-g7x.html

(næsten) Helt enig i manglende mulighed for ekstra optik (man kan få noget hejs til at montere med elastik)

MEN: Nu gik den bundne opave på bedst mulig kvalitet og fleksibilitet for < 5k - der mener jeg stadig, et Canon PowerShot GXX er en rigtigt godt bud. Min erfaring siger mig, at det går LÆNGE, før det er grejet, der sætter begrænsningen. 8)

Flemming

Tak for de gode bud!! :-)
Tror det må blive et Canon Powershot G16, det ser ret fornuftigt ud, og til en fair pris.

Lars, hvad for et hus kan du anbefale til Canon Powershot G16?

Hvad kan man få til hver af de huse i foreslår, for at få bedre billeder, eller opgraderinger på sigt?? :-)

Hvad med muligheder for eksternt lys/blitz??

Hvad er der af gevind eller lignende, til tilbehør?

Kan ikke helt finde ud af hvilket af Canons tilbehør som kan bruges under vand :-/

Evt. gerne link. :-)

P forhånd tak! :-)

Brugeravatar

Damn det var mange spørgsmål!! ;-)

Huset afhænger af din pengepung.
Jo mere du betaler, jo bedre bliver det! ;-)
Jeg kan, som sagt, ikke anbefale Canons hus, men ellers er de alle OK.

Du skal ikke bruge noget af Canons ekstraudstyr...?!
Altså - nogle af deres tør/land-optiker. Du skal bruge eksterne våd-optiker uden på huset.

Derfor:

Hvis det er M67 gevind (67mm gevind) i huset, så kan du komme vådlinser på. M67 er den mest brugte standard på eksterne vådoptiker.
Og du kan vælge en macro eller du kan komme en vidvinkel på. De findes i mange prisklasser og kvaliteter. Hvis du køber flere end af hver, har du den fordel, at du kan dykke både vidvinkel-dyk og macro-dyk på samme dyk. Og det er lågsus..! ;-)
...bare husk at du så bør have en "linse-holder" til at parkere den ene linse, når den ikke er i brug. (man taber den og ridser den hvis den ryger ind og ud af lommen).

De fleste huse har et udtag til flash. Deri kan du sætte et: fiber-kabel.
Connectoren på kablet hedder: "L-Type".
Og så bruger du kameraets egen flash til at styre og udløse den eksterne flash. Selv de helt billige flashes har fiber udløser i dag...
Hvis en flash er dyr, har den sandsynligvist TTL og andre gode sager indbygget.

Når det er sagt, så bør du nok starte med fast lys (LED lampe).
Du har allerede skrevet at du har en SOLA... det er fint. Jeg har solgt et par tusinde af dem, i den tid jeg havde agenturet.
1200 lumen er ikke noget specielt i dag, det har de fleste billigere lamper - men din lampe har både bredt videolys og spot lys, så du kan bruge spotten når du laver macro. Derved får du et ret intenst lys på motivet, og kan i et vist omfang undgå at ramme baggrunden. Baggrunde der er ramt at "strø-lys" bliver sjældent oplyst så meget som motivet, og er derfor underbelyst. Og fx. underbelyst sand bliver gråt og kedeligt.
Så "Spot er Gåt"..! ;-)

Du kommer rigtig langt med at holde dit lys i hånden. Især hvis det sidder på en arm.
Men få dit hus på et lille tray, som du kan spænde lyset fast på, når du ikke bruger det, eller når du er på vej ind/ud af vandet. Ellers mister du det bare.
Hvis du senere får en lyskilde mere, har du også få brug for et armsystem, da de færreste kan styre både kamera og 2 lyskilder med kun 2 hænder! ;-)

...dette var vist svar på alle dine spørgsmål...! ;-)

Links... nej, det får du mig ikke til at komme på. Det må andre gøre, som ikke har interesse i sagen.
Hvis du vil have noget mere specifikt at mig, kan du kontakte mig direkte via hjemmesiden.

OK?

/ Lars

FOTOGRAFIT skrev:
Damn det var mange spørgsmål!! ;-)

Huset afhænger af din pengepung.
Jo mere du betaler, jo bedre bliver det! ;-)
Jeg kan, som sagt, ikke anbefale Canons hus, men ellers er de alle OK.

Du skal ikke bruge noget af Canons ekstraudstyr...?!
Altså - nogle af deres tør/land-optiker. Du skal bruge eksterne våd-optiker uden på huset.

Derfor:

Hvis det er M67 gevind (67mm gevind) i huset, så kan du komme vådlinser på. M67 er den mest brugte standard på eksterne vådoptiker.
Og du kan vælge en macro eller du kan komme en vidvinkel på. De findes i mange prisklasser og kvaliteter. Hvis du køber flere end af hver, har du den fordel, at du kan dykke både vidvinkel-dyk og macro-dyk på samme dyk. Og det er lågsus..! ;-)
...bare husk at du så bør have en "linse-holder" til at parkere den ene linse, når den ikke er i brug. (man taber den og ridser den hvis den ryger ind og ud af lommen).

De fleste huse har et udtag til flash. Deri kan du sætte et: fiber-kabel.
Connectoren på kablet hedder: "L-Type".
Og så bruger du kameraets egen flash til at styre og udløse den eksterne flash. Selv de helt billige flashes har fiber udløser i dag...
Hvis en flash er dyr, har den sandsynligvist TTL og andre gode sager indbygget.

Når det er sagt, så bør du nok starte med fast lys (LED lampe).
Du har allerede skrevet at du har en SOLA... det er fint. Jeg har solgt et par tusinde af dem, i den tid jeg havde agenturet.
1200 lumen er ikke noget specielt i dag, det har de fleste billigere lamper - men din lampe har både bredt videolys og spot lys, så du kan bruge spotten når du laver macro. Derved får du et ret intenst lys på motivet, og kan i et vist omfang undgå at ramme baggrunden. Baggrunde der er ramt at "strø-lys" bliver sjældent oplyst så meget som motivet, og er derfor underbelyst. Og fx. underbelyst sand bliver gråt og kedeligt.
Så "Spot er Gåt"..! ;-)

Du kommer rigtig langt med at holde dit lys i hånden. Især hvis det sidder på en arm.
Men få dit hus på et lille tray, som du kan spænde lyset fast på, når du ikke bruger det, eller når du er på vej ind/ud af vandet. Ellers mister du det bare.
Hvis du senere får en lyskilde mere, har du også få brug for et armsystem, da de færreste kan styre både kamera og 2 lyskilder med kun 2 hænder! ;-)

...dette var vist svar på alle dine spørgsmål...! ;-)

Links... nej, det får du mig ikke til at komme på. Det må andre gøre, som ikke har interesse i sagen.
Hvis du vil have noget mere specifikt at mig, kan du kontakte mig direkte via hjemmesiden.

OK?

/ Lars

Hej Lars! :-)

Tak for dine grundige svar :-)
Det er rart for en rookie som mig, at kunne få nogle input, råd, vejledning og fif, fra de mere garvede undervands fotografer som dig.

Lige et par spørgsmål mere :-)
Hvad er makro?? Vidvinkel, antager jeg er store "landskabs billeder".

Med hensyn til lys, behøver jeg altså ikke tænke på at skulle købe ekstern lys/blitz, da jeg har Sola'en som er et fint udgangspunkt?? :-)

Er det okay, jeg sender dig en pb, med hensyn til nogle links til nogle specifikke huse?? :-)

Brugeravatar

No probs...
Det er sådan set hvad jeg laver til daglig...

* Macro er = close-up.... (nærbilleder!)
* Ja, du er OK med lys. I hvert fald til ting der ikke er langt væk og alt for brede. Dvs. det meste i DK ;-)
* Naturligvis.

Jeg ville forlså, hvis man vil have noget bedre end gopro, at du skulle investere i Olympus Stylus TOUGH TG-4 http://www.backscatter.com/sku/ol-v104160bu000.lasso <- hvis du køber den herfra kan du få både kamera og hus for omkring 4600:)

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 19 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste

Alle tider er UTC + 1 time