Dato og tid er 07. jun 2020 05:11:16

Alle tider er UTC + 1 time

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 7 indlæg ] 
Forfatter besked
 Titel: Er SONY RX100 M VI og Fantasea FRX 100 IV et godt valg ?

HULK - Mit Canon G1X MK II er druknet.
Det sad i et IKELITE undervandshus 6146.02 som jeg købte i juli måned 2015.
Druknedøden skete ikke under dyk, men ved at kameraet lå i solen i bunden af gummibåden halvt dækket af vand.
O ringen er intakt og der sad ikke urenheder i den.
Jeg har før været ude for at undervandshuse ikke kan lide at ligge i solen.
Generelt har IKELITE fungeret a.h.t. Knapperne sidder ikke altid hvor de skal. Specielt videoknappen var problematisk.
Selv om vippearmen rammer videoknappen aktiveres videofunktionen ikke.

Nu skal der købes nyt og gerne kvalitet der kan holde mere end èn dykkersæson.
Tidligere har jeg brugt de undervandshuse som fabrikatet anbefaler.
Mit Canon G1X MK I holdt i 2 dykkersæsoner. Vi var på huledyk i Mexico og kameraet begyndte at blive fugtigt.
Nu ved jeg ikke hvornår jeg kommer til Mexico igen så derfor tog jeg chancen på de ialt 8 dyk i hulerne.
Det aflivede det første Canon kamera.

Nu vil jeg anskaffe et godt kamera der ikke vejer for meget. Det skal primært bruges til video, men still foto er også et ønske.
Når vi rejser medbringer jeg mit eget dykkerudstyr og her er der en konflikt med vægten i flyet.

Jeg har kik på et SONY RX100 M VI og hertil et Fantasea undervandshus FRX 100 IV.

Er der nogen af jer der har et bud på om det er en god løsning ?

Jeg har nu mit Adobe Premier Element 13 oppe at køre. Det fungerer fremragende.

Venlig hilsen
Gearløs

Titel: Re: Er SONY RX100 M VI og Fantasea FRX 100 IV et godt valg ?

Geografisk sted: Tranbjerg J, Aarhus
Dykkerklub: Cousteau Frømandsklub, Horsens
Jeg har kun hørt godt om RX100, jeg er dog selv dedikeret Canon bruger, så har ikke selv gjort mig erfaringer med SONY kameraet.

Jeg benytter et Canon G15 i et Fantasea hus, da mit kamera blev druknet i det originale Canon undervandshus. Begge dele fik jeg dog byttet under garantien.

Da jeg skulle købe nyt hus, besluttede jeg mit til (ligesom dig) at kigge på et mere prof. hus, og valget faldt altså på Fantasea. Det har jeg ikke fortrudt et sekund.

Du bør også overveje Meikon, der er begyndt at lave nogle fantastiske huse til prisen. Fordelen er blandt andet her, at det er født med M67 gevind, så man slipper for at tilkøbe adaptor, når man ønsker at montere f.eks. en macro optik http://fotografit.eu/products/158-compact---meikon/1789-meikon-housing-for-sony-rx100-m4/

Prøv at giv Lars fra FOTOGRAFIT.eu et kald, jeg er sikker på at han kan hjælpe dig med finde frem til det setup der passer til dine behov.

PS: i tråden omkring årsdagen for sænkningen af M/F Ærøsund, kan du se de optagelser jeg lavede i mandags, med mit G15 og Fantasea hus ;0)

Brugeravatar

Certifikat(er): Alt for mange!
Dykkerklub: Dykkerklubben Bunden, Ebeltoft Sportsdykkerklub & Dykkehistorisk Selskab.
Tak for referencen Thomas.
Men Jan skal helst have noget han selv kan skrue og banke lidt i...! ;-)

Jan - Thomas har nogle gode pointer.
Fantasea har altid været et godt hus, men Meikons seneste modeller matcher meget tæt til halv pris, og har som sagt M67 gevind, hvilket er universel standard efterhånden. Det har Fantasea valgt at holde sig fra. Desuden har Fantasea en skidt udløserknap i forhold til den vippeknap som Meikon var på tilsvarende størrelse modeller.
Men bortset fra at der ikke er kommet en MRK. 6 endnu (den hedder IV, ikke VI), så er RX100 serien meget interessante kameraer.
4' eren har fået 4K video opløsning, men ellers får man fantastisk meget for pengene ved at gå helt tilbage til MRK. 2´eren... jeg har på fornemmelen at Sony blot er kommet med nye modeller, for at skrue deres priser stygt urimelig meget op!

(husk at du vinder x10 mere, ved at sørge for at have godt lys, fremfor at have den seneste version af kamera)

(jeg har foriøvrigt en demo liggende af Meikons seneste alu-housing til Sony RX100 M3´eren... der får man urimeligt meget for pengene... overvejer at tage deres alu-hus serie hjem til lager, så du må da gerne være med til at teste huset for mig)

Nørdet ekspert i foto/video/lysudstyr til uv. foto & film.

FOTOGRAFIT - Nordic Imaging & Light.
http://www.fotografit.eu

DiveActionCam - Side om dykning med GoPro.
http://www.diveactioncam.dk

fechtenburg skrev:
Jeg har kun hørt godt om RX100, jeg er dog selv dedikeret Canon bruger, så har ikke selv gjort mig erfaringer med SONY kameraet.

Jeg benytter et Canon G15 i et Fantasea hus, da mit kamera blev druknet i det originale Canon undervandshus. Begge dele fik jeg dog byttet under garantien.

Da jeg skulle købe nyt hus, besluttede jeg mit til (ligesom dig) at kigge på et mere prof. hus, og valget faldt altså på Fantasea. Det har jeg ikke fortrudt et sekund.

Du bør også overveje Meikon, der er begyndt at lave nogle fantastiske huse til prisen. Fordelen er blandt andet her, at det er født med M67 gevind, så man slipper for at tilkøbe adaptor, når man ønsker at montere f.eks. en macro optik http://fotografit.eu/products/158-compact---meikon/1789-meikon-housing-for-sony-rx100-m4/

Prøv at giv Lars fra FOTOGRAFIT.eu et kald, jeg er sikker på at han kan hjælpe dig med finde frem til det setup der passer til dine behov.

PS: i tråden omkring årsdagen for sænkningen af M/F Ærøsund, kan du se de optagelser jeg lavede i mandags, med mit G15 og Fantasea hus ;0)

fechtenburg skrev:

Titel: Hvad mener i om Olympus OM-D E-M5 Mark II

Hej igen
Min søgning efter nyt undervands kamera har været på stand by et stykke tid. (har bestået prøve som fotodrone pilot).
Jeg har nu haft et SONY RX 100 i hånden. Videoknappen er klein og virker ikke overbevisende.
Jeg har nu kik på et Olympus OM-D E-M5 Mark II der sidder i et undervandshus PT-EP13.
Jeg har gode erfaringer med Olympus kameraer og deres undervandshuse. Ingen af dem er druknet og de fungerer stadigvæk. Desværre lever de ikke op til nutidens standarder og de simple krav jeg har. 1: power ON/OFF. 2: en god video knap 3: tryk på èn knap for at stille WB på den aktuelle dybde. 4: Vægten skal være så lav som mulig (< 3 kg) 5: Jeg er ligeglad med blitz, da jeg bruger kraftige undervands lygter til både still foto og video.
Jeg glæder mig til at høre jeres mening

ikelite til canon 70d har en dedikeret videoknap der er flyttet ud på siden af huset, så den kan betjenes med tommelfingeren uden at slippe håndtaget + fordelen af en spejlrefleks autofokus der fungerer i liveview og videooptagelse

http://www.uwphotographyguide.com/ikeli ... er-housing

(men med din historik er ikelite måske ikke det naturlige valg)

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 7 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time