Dato og tid er 28. maj 2020 23:41:59

Alle tider er UTC + 1 time

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 12 indlæg ] 
Forfatter besked
 Titel: Valg af videoindstillinger til GoPro 3

Hej, jeg har et GoPro 3 Black edition.

Jeg er usikker på hvilken opsætning som er bedst når jeg skal dykke. Dvs. valg af:
- Videoresolution?
- PAL vs NTSC?
- Frames?
- Wide/Medium/Narrow?

Grunden til at jeg spørger er, at jeg har hørt det ikke nødvendigvis er højeste opløsning og højeste antal frames, som giver den bedste film/oplevelse? Eller?

Venligst
Martin

Titel: Re: Valg af videoindstillinger til GoPro 3

Hej Martin.

Jeg er helt ny inden for dykning men har rimelig erfaring med Go Pro.

Jeg vil foreslå dig at du vælger Wide indstilling på kameraet. Du kan ikke få for meget med og de kan alligevel ikke se flere hundrede meter frem. Du skal vælge PAL format. NTSC er ikke en standard vi bruger i DK.

Med hensyn til antal frames vil jeg mene at alt i nærheden af "normal" LIVE kan bruges. Dvs at over 25 FPS (frames per second) er unødigt. Det kommer selvfølgelig an på om du skal optage noget som bevæger usandsynligt hurtigt eller vil kunne lave nogle fede slow effekter bagefter. Kunne eksempelvis være en blæksprutte der sprøjter "blæk". Hvis det er til normal video er 25 fps rigeligt.

Med hensyn til opløsning så vil jeg mene af HD er det rette valg. Det kan du vise en storskærm uden at det ligner svampebob (det er tv kvalitet) og samtidigt vil du kun kunne udnytte en højere opløsning hvis du har skærmen til det. Eksempelvis 4K osv.

HDTV er mit valg og rigeligt efter min mening.

Med hensyn til kvalitet og antal fps så daler kvaliteten desto flere fps og højere opløsning som en tommerfingerregel.

Senest rettet af cwilken 07. feb 2015 21:28:43, rettet i alt 1 gang.

mybbe74 skrev:
Hej, jeg har et GoPro 3 Black edition.

Jeg er usikker på hvilken opsætning som er bedst når jeg skal dykke. Dvs. valg af:
- Videoresolution?
- PAL vs NTSC?
- Frames?
- Wide/Medium/Narrow?

Grunden til at jeg spørger er, at jeg har hørt det ikke nødvendigvis er højeste opløsning og højeste antal frames, som giver den bedste film/oplevelse? Eller?

Venligst
Martin

Hej Martin,

Jeg er ikke god til video/foto men forsøger at give dig min (simple) oplevelse af GoPro3 Black Edition:
Jeg syntes at 4K optagelserne var rigtige gode og af en fantastisk kvalitet. Husk bare at få et memory kort der kan optage 4K (se på GoPro's hjemmeside), ellers hakker videooptagelserne en anelse. Jeg brugte et Flip3.1 (ned til 15m) filter uden lys - fungerede ganske udmærket. Wide view er fedt - så kan man filme over et større område og vise smukke scenarier mv. Til gengæld så er wide view ikke til at filme tæt på - så synes jeg at man ikke kom tæt nok på det man filmer og store fisk virkede mindre. Ikke så fedt når man filmer en kæmpe stonefish. At skifte view under et dyk fandt jeg for omstændigt og brugte wide view hele tiden.

du kan se min egen video med alle ovenstående 'fejl' :-)
https://www.youtube.com/watch?v=j_Oy1nwhqR0

Brugeravatar

Geografisk sted: Roskilde
Certifikat(er): CMAS Advanced Nitrox intruktør
Dykkerklub: Roskilde Frømandsklub
Hej

Mht. format skal du vælge PAL - med mindre du har et amerikansk fjernsyn.
PAL er den standard der bruges i europa (og vist nok også Japan).

VH

JakobJ

Geografisk sted: Tranbjerg J, Aarhus
Dykkerklub: Cousteau Frømandsklub, Horsens
PAL er det rigtige valg i Europa. Jeg optager selv i 2.7 K opløsningen på mit GoPro HERO 3 Black Edition, da det giver mulighed for at beskære en del uden det går ud over kvaliteten. Det er samtidigt også rigtigt nyttigt, hvis man ønsker at stabilisere sine optagelser vha. software efterfølgende, da der her altid vil skulle en beskæring til.

Har du masser af lys med vil jeg anbefale at benytte ProTune, da det giver en langt højere bitrate, og dermed gir dig meget bedre muligheder for at Color Grade efterfølgende. Hvis du derimod ikke har ordentligt lys, vil ProTune give for støjfyldte optagelser. Du kan med fordel optage med 50 fps. da det nedsætter jello effekten fra dit GoPro, men også her gælder det at der skal være rigeligt med lys, ellers vil du få støjfyldte optagelser.

Hvis du benytter wide, vil det give væsentligt roligere optagelser, det er ikke andeledes end med andre kameraer. Jo mere man er zoomet ind, desto mere rolig hånd skam man have. Jeg vil derfor også anbefale brug af et Tray System, da det ellers kan være vanskeligt at få glidende/rolige optagelser.

Tak for alle svarene.

Så hvis jeg benytter 1080 med 24 fps så vil det være fint under normale omstændigheder eller skal jeg gå længere op end 1080? (2.7K?) Ligeledes højere op end 24 fps hvis jeg ønsker at lave slow motion etc.?

Geografisk sted: Tranbjerg J, Aarhus
Dykkerklub: Cousteau Frømandsklub, Horsens
Du bør ikke benytte 24 fps. men derimod 25 fps. som man benytter i Europa, og det kommer oprindeligt af de 50Hz vi har i vores lysnet, men det er en anden snak.

Hvis du vil lave slow motion, skal du benytte en højere frame rate, f.eks. 50 fps. Som nævnt optager jeg i 2.7K opløsningen, men 1080 wide er også et rigtigt godt valg. Se evt. denne artikel omkring hvilke optageformater der kan anbefales og til hvilke formål de er velegnede http://abekislevitz.com/understanding-your-new-gopro/

PAL og NTSC er standarder der beskrev frekvens, antal linier og farvekodning i gammeldags analoge TV-signaler. Med digital video forsvandt relevansen af farvekodning, med HD video forsvandt linieantallet, og moderne fjernsyn kan sagtens vise video med mange forskellige frame rates uanset frekvensen på lysnettet.
Det er f.eks. almindeligt at Bluray-film er i full HD (1920*1080) i 24fps, fordi 24fps er almindeligt i biografer.
Mine videoer skal vises til venner i hele verden, og jeg kan se forskel på 24fps og 30fps, så jeg optager i 4K 30fps med mit Hero4. Med Hero3 black ville jeg vælge 30fps 1440, så der stadig er lidt at skære af.
Jeg optager protune, da jeg helst selv vil justere farver.
Mvh Mikkel

Senest rettet af MikkelBC 10. feb 2015 10:37:25, rettet i alt 2 gange.

Geografisk sted: Midtjylland
Hej der!

Gælder den ovenstående vejledning også til GoPro-2.- med de begrænsninger det kamera nu har....??

Hej Thorshammer,
Jeg har ikke nogen erfaring med GoPro Hero2.
Mvh Mikkel

Brugeravatar

Geografisk sted: Greve, Denmark
Certifikat(er): Divemaster, Nitrox, Deep
Dykkerklub: Dykkerklubben Dannebroge
Generelt om video, ikke specielt møntet på GoPro, så kan man sige:
24 fps er biograf format, 25 fps er europæisk tv format, 30 fps (eller måske rettere 29.97 fps) er amerikansk tv-format.
Frame konvertering er ikke nogen god idé det bliver aldrig et godt resultat, så sørg for at optage i et format der passer til afspilning.
UHD (4K) eller HD (2K), generelt bliver alt jo mere detaljeret jo højere opløsning, og de nyere gopro gør det fint i UHD, men materialet fylder også 2-4 gange mere i forhold til HD.

http://www.dkdb.dk <- God dykkerklub i Mosede (Greve)

Fedt indlæg det stod jeg nemlig også og tænkte!!

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 12 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time