Dato og tid er 22. aug 2018 02:54:49

Alle tider er UTC + 1 time

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 17 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste
Forfatter besked
 Titel: Ny mand på forum/svær start
Brugeravatar

Geografisk sted: Odder
Certifikat(er): PADI OW
UTD Dry Suit Mini
En ung, slank mand på 56 i fysisk topform (nej, det er ikke en kontaktannonce på den måde:-). Jeg har altid været en vandhund og har nok tilbragt mere tid med at svømme under vandet end over, men det er først i år (2016), at jeg tog mig sammen til at tage et PADI OW certifikat under et ophold på Gran Canaria, iøvrigt med en dygtig dansk kvinde som instruktør.

Efter hjemkomsten til Danmark har jeg forsøgt at finde nogen at dykke sammen med for at opbygge erfaringsgrundlaget, men indtil videre ikke med den helt store succes. Har deltaget i hele 3 kurser i UTD regi (bl.a. Dry-suit mini), men selvom de andre deltagere siger, at de nok skal kontakte mig, når de tager på dyk, så sker der ikke så meget. Jeg har forstået, at meget af kommunikationen foregår via Facebook, men der ønsker jeg ikke at være - ikke engang med en fake-profil - af nogle idealistiske årsager - som I skal slippe for at høre mig forklare nærmere. Fra debatter i andre sammenhænge ved jeg, at mange tænker som jeg omkring FB, så jeg kan ikke være den eneste i dette regi heller.

Jeg har checket hjemmesider (og offentlige FB-sider) for en del lokale klubber og forretninger her i Østjylland, hvor jeg bor, men der er langt mellem opdateringer på dem, så hvis det er et udtryk for aktivitetsniveau'et i klubberne....;-) Omvendt så ved jeg jo også, at alle klubberne vil fortælle, at det er løgn, og at de er den helt rigtige for mig, hvis jeg kontakter dem. Det er svært at blive klog på. Det er vel for meget at håbe på, at nogen her i forum kan give uvildig rådgivning?

Min første erfaring med en lokal dansk dykkerinstruktør (UTD-regi) var, at "PADI instruktørerne overhovedet ikke havde lært mig noget om at dykke". Den bemærkning og flere lignende kunne have skræmt mange andre væk fra sporten, men jeg er stædig og VIL ikke lade mig kue. Derfor er et af mine mål bare at have mulighed for at træne buoyancy (i tørdragt), frogkick, backkick, planlægning, kommunikation og sikkerhedsprocedurer - at få både det teoretiske og færdighedsmæssige grundlag på plads, så der bliver mere overskud til at have det sjovt under vandet.

Det, der fascinerer mig ved at svømme under vandet, er friheden ved at kunne bevæge sig i 3 dimensioner, det at svæve i vandet, sollyset fra oven, fiskelivet og evt. historiske vrag. Undervandsjagt, huledyk og dybe dyk i mørke bliver nok aldrig mig. Mange ville nok vælge at forfølge de drømme i tropiske farvande iført våddragt, men det trigger mig også, at det giver større læring at indøve de samme færdigheder i koldt vand iført tørdragt.

Har hidtil klaret mig med tørdragtsudstyr, der kunne lejes på dagsbasis, men det giver problemer i forhold til at deltage i dyk, der foregår i weekender. Derfor er jeg i færd med at købe mit eget udstyr - indtil videre konfigureret som anbefalet i UTD-sammenhæng, dvs. med "langslange" og "necklace", men ingen octopus. Allerede der er det svært at være nybegynder, når man fanges i religionskrige mellem forskellige dykkerorganisationers syn på udstyrssetup. Endnu en god grund til at få mere erfaring: Hvordan skal man ellers kunne udtale sig med vægt, når man som nybegynder mødes med så modsatrettede råd og holdninger? Bevares, de er givet i en god mening, men de kan ikke være rigtige alle sammen?

Har nu 27 dyk, heraf 11 - 12 stykker i tørdragt plus en del træning i svømmehal.

Titel: Re: Ny mand på forum/svær start

Geografisk sted: Skovby v. Galten
Certifikat(er): PADI Rescue diver
Førstehjælp
Nitrox
Speedbåds kørekort
Statens fiskekort
Kørekort B, C, D, E
Lokomtivførerattest
Ledercertifikat fra Aarhus Erhvervsakedemi
Certifiksat som superbruger i Microsoft CRM, Windows, OutLook, Word, Excel
Bestod ikke symaskinecertifikat.
Dykkerklub: Skovby Dykkerlaug og Bølgen
Hej cnjdk.

Velkommen (også selv om du har været i gang et lille stykke tid)

Nu sker ikke alt på Facebook (hvilket dette forum i sig selv er et bevis på)
I Østjylland er der en del klubber, selvfølgelig med varierende aktivitet, både kommercielle klubber (drevet af et dykkercenter) og foreninger (drevet af frivillige). Klubberne virker udadtil måske ikke meget aktive, hvilket jeg tror (ved) ligge i at de hellere vil dykke, end holde en hjemmeside opdateret.
Kik evt. også ind på Danmarks Sportsdykkerforbund hjemmeside, der er mange klubber listes, i hvertfald alle under DSF.

Så ud af hulen og besøg dem, de fleste - nej alle, klubber er glade for nye medlemmer og er hyggelige mennesker. Dog, du må ikke blive forskrækket hvis klubberne "lige vil se dig an" da dykning i dansk farvand er MEGET anderledes end dykning under varmere himmelstrøg.

Du skriver ikke hvor i Østjylland du ønsker at huserer, skriv det og du vil opdage at flere i bl.a. dette forum gerne vil være "hjælpere".

Mvh Ole

Brugeravatar

UTD Dry Suit Mini
Tak Ole :D

Jeg bor i Odder, men arbejder i Silkeborg, så både Aarhus, Silkeborg, Horsens og Skanderborg ligger indenfor min "aktionsradius". Jeg har været i gang med DSF's hjemmeside, men er ikke blevet så meget klogere. Fx. findes der en dykkerklub i Odder, men uden hjemmeside. Kun en privat adresse - og det virker jo ikke videre seriøst. Jeg har deltaget i en "klubaften" i en klub drevet af en af dykkerbutikkerne i Aarhus - men der kom kun to personer, så det var jo heller ikke just en bekræftende oplevelse.

Jeg har mange års erfaring (40 år) med foreningsliv fra anden sport, og jeg ved, hvor meget foreninger hungrer efter aktivitet og nye medlemmer, men netop derfor risikerer man også som nyt medlem at blive lokket i en fælde. Det er ligesom at gå ind i en butik og spørge efter en vare: Alle butikker vil påstå, at lige netop deres butik er den helt rigtige og har den helt rigtige vare til dig. Meget få vil tænke på dine interesser som kunde og anbefale dig at gå et andet sted hen. Så medmindre du har en veludviklet evne til at sige nej, hvilket jeg ikke har, risikerer du at blive fanget i en fælde. Jeg har forståelse for, at ingen kan give helt uvildig rådgivning i et forum som dette, men nu har jeg fortalt lidt om, hvem jeg er, og hvad mine interesser er, og i og med, at andre kan se svarene herinde, så er der også grænser for, hvor meget salgsgas, der kan fyres af. Jeg skal måske tilføje, at jeg er ingeniør, lidt nørdet og mere til det intellektuelle end til grov håndværkerhumor. Klubber har jo forskellige kulturer, ved jeg, men det er sjældent at klubber er bevidste om, hvilken kultur de selv repræsenterer. Det er først i mødet med nye medlemmer eller med andre klubber, at de forskelle bliver synlige.

Anyway, jeg er glad for, at du bekræfter, at Facebook ikke er et must, og at det er gennem klubberne, at man finder nogen at dykke med - ikke gennem private FB-netværk, så jeg må vel blot søge videre. Måske er årstiden helt forkert?

Mit mål med dette indlæg er også at gøre klubberne opmærksomme på, hvad det er for udfordringer en ny dykker møder, når han prøver at komme ind i det danske dykkermiljø. Jeg forstår godt, at mange ikke kommer længere end til PADI-certifikatet.

Geografisk sted: Skovby v. Galten
Certifikat(er): PADI Rescue diver
Førstehjælp
Nitrox
Speedbåds kørekort
Statens fiskekort
Kørekort B, C, D, E
Lokomtivførerattest
Ledercertifikat fra Aarhus Erhvervsakedemi
Certifiksat som superbruger i Microsoft CRM, Windows, OutLook, Word, Excel
Bestod ikke symaskinecertifikat.
Dykkerklub: Skovby Dykkerlaug og Bølgen
Hej

Jeg kender godt det med klubber, der i bund og grund handler om langspyt eller længdepisning over kors.
Jeg tog også mit dykkercertifikat i en moden alder, men tog det i DK, derefter besøgte jeg nogle klubber hist og her, for at hilse på og få indtryk af klubben.
Det var på den måde jeg kom i gang.

Tag ikke klubbernes hjemmeside som udtryk for aktivitetsniveau, de vil hellere dykke end lave hjemmesider.
Tag chancen og måske vil du tilføre en klub øget aktivitet.

Geografisk sted: Silkeborg
Dykkerklub: Silkeborg Frømandsklub
Hej.

FB jeg havde også den holdning nogle år tilbage, men har bare måtte erkende at det er svært at komme udenom. Jeg har valgt at lave en profil, og lukke helt ned for privat indstillinger. Jeg har kun 2 venner, og det er min kone og min søn. Grundet mine indstillinger er det kun mine venners venner der kan kontakte mig/søge venskab, og dem afviser man bare hver gang - så er der altid nogle perfide venner, som mopper og bliver ved med at søge venskab, fordi de kender mine holdninger til FB. :) Grunden til at jeg er på FB er for at jeg kan søge info/deltage i div grupper i de foreninger jeg er medlem af.

I min klub, og uden jeg skal forsøge at sælge dig medlemskab. Så dykker vi hver den første søndag i måneden, ofte i Lillebælt. Nogle gange også midt i mellem, men nu bliver det snart koldt, og så er vi ofte kun 2-3 stykker ude. Så har vi altid en årlig tur til Norge, denne deltager jeg dog ikke i, da jeg hellere vil dykke dybere end hvad resten af klubben gør, på denne tur.
Vi (dvs jeg) sender altid en SMS ud, og minder om at vi dykker, og så tilmelder man sig på webben.
Mange af vores medlemmer har valgt et DIR setup, eller noget der minder om det. Men vi har også dykkere med en jakkevest og en 15l

Når man spørger om råd, så gør jeg meget ud af sige - at det her virker for mig, om det virker for dig, må du selv vurdere - men at du altid kan låne mit grej, og teste det af. - og sådan ved jeg mange andre dykkere også gør.

De fleste klubber, har som min navnebror Ole, et højere aktivitetsniveau end deres hjemmeside fortæller, men jeg ved også, at du bare skal ringe eller sende en mail, og man er altid velkommne til et "prøve dyk eller to" inden man binder sig for et medlemsskab. Men det kan være svært at komme ind i varmen, der er altid nogle kliker i klubberne, og der skal man bare være lidt vedholden og blive ved med at komme med på klubture.

Brugeravatar

Geografisk sted: Kalundborg
Certifikat(er): 2000 PADI 2002 CMAS ** 2005 CMAS NITROX 2006 CMAS *** 2007 IANTD ADVANCED NITROX 2007 IANTD ADVANCED RECREATIONAL TRIMIX 2008 CMAS * INSTRUKTØR 2009 IANTD NORMOXIC TRIMIX 2010 CMAS ** INSTRUKTØR 2010 IANTD REVO ECCR REBREATHER
Dykkerklub: Scansub og Københavns Dykkerklub
Kan godt forstå din holding til facebook, men der er rigtigt mange gode dykker ting og man bestemmer jo stadig selv hvordan man vil bruge systemet, jeg har rigtigt mange dykker "venner", men det er mere for at få mine billeder ud, på den anden side opdager man også utrolig mange fede dykker destinationer og vrag som man ellers ikke ville opdage i osteklokken Danmark.

Det er også letter at samle folk hvis du skal bruge nogen til en dykker tur og ja der er stadig Dykkerforum, men det dækker kun 5% af hvad der er og sker derude og der er langt imellem opslagene så uden at være negativ så dør det på et tidspunkt hvis udviklingen forsætter.

René B. Andersen

http://www.UVGALLERI.DK over 2000 UV billedere fra mange forskellige destinationer.
https://www.facebook.com/UVGalleri

rene skrev:
Kan godt forstå din holding til facebook, men der er rigtigt mange gode dykker ting og man bestemmer jo stadig selv hvordan man vil bruge systemet, jeg har rigtigt mange dykker "venner", men det er mere for at få mine billeder ud, på den anden side opdager man også utrolig mange fede dykker destinationer og vrag som man ellers ikke ville opdage i osteklokken Danmark.

Det er også letter at samle folk hvis du skal bruge nogen til en dykker tur og ja der er stadig Dykkerforum, men det dækker kun 5% af hvad der er og sker derude og der er langt imellem opslagene så uden at være negativ så dør det på et tidspunkt hvis udviklingen forsætter.

enig, dykkerforum.dk er en død fisk, da vi var unge dykkere var der meget mere liv her - men alt er flyttet til FB, og det kan ikke svare sig, at kæmpe mod strømmen, FB er ikke noget der "går over" - som vi har set med andre sociale medier gennemtiden.

cnjdk skrev:
Jeg har mange års erfaring (40 år) med foreningsliv fra anden sport, og jeg ved, hvor meget foreninger hungrer efter aktivitet og nye medlemmer, men netop derfor risikerer man også som nyt medlem at blive lokket i en fælde. Det er ligesom at gå ind i en butik og spørge efter en vare: Alle butikker vil påstå, at lige netop deres butik er den helt rigtige og har den helt rigtige vare til dig. Meget få vil tænke på dine interesser som kunde og anbefale dig at gå et andet sted hen. Så medmindre du har en veludviklet evne til at sige nej, hvilket jeg ikke har, risikerer du at blive fanget i en fælde.

Hvis man betragter sin sportsklub som en forretning med varer på hylden, så vil man ofte blive behandlet som en kunde.
Prøv i stedet at betrage det som en klub, som er lige præcis det medlemmerne gør den til og at du kan blive en del af dette.

Der er mange forskellige slags klubber med forskelligt syn på aktiviteter og klubliv, men fælles for dem alle er, at de kræver, at du deltager aktivt i klubbens liv, aktiviteter og arbejde.

Hvis du allerede ved indgangen er bange for at falde i en fælde, så er det måske dine egne motiver og anskuelser du skal kigge lidt nærmere på, før du kigger på klubbens.

Dykkerundersøgelse: http://daspofu.dk/index.php/undersogelser/dykning
Dykkerklub Formandsgruppen: https://www.facebook.com/groups/127648684582553/

Brugeravatar

Geografisk sted: Kalundborg
Certifikat(er): 2000 PADI 2002 CMAS ** 2005 CMAS NITROX 2006 CMAS *** 2007 IANTD ADVANCED NITROX 2007 IANTD ADVANCED RECREATIONAL TRIMIX 2008 CMAS * INSTRUKTØR 2009 IANTD NORMOXIC TRIMIX 2010 CMAS ** INSTRUKTØR 2010 IANTD REVO ECCR REBREATHER
Dykkerklub: Scansub og Københavns Dykkerklub
Søren Arnvig skrev:
cnjdk skrev:
Jeg har mange års erfaring (40 år) med foreningsliv fra anden sport, og jeg ved, hvor meget foreninger hungrer efter aktivitet og nye medlemmer, men netop derfor risikerer man også som nyt medlem at blive lokket i en fælde. Det er ligesom at gå ind i en butik og spørge efter en vare: Alle butikker vil påstå, at lige netop deres butik er den helt rigtige og har den helt rigtige vare til dig. Meget få vil tænke på dine interesser som kunde og anbefale dig at gå et andet sted hen. Så medmindre du har en veludviklet evne til at sige nej, hvilket jeg ikke har, risikerer du at blive fanget i en fælde.

Hvis man betragter sin sportsklub som en forretning med varer på hylden, så vil man ofte blive behandlet som en kunde.
Prøv i stedet at betrage det som en klub, som er lige præcis det medlemmerne gør den til og at du kan blive en del af dette.

Der er mange forskellige slags klubber med forskelligt syn på aktiviteter og klubliv, men fælles for dem alle er, at de kræver, at du deltager aktivt i klubbens liv, aktiviteter og arbejde.

Hvis du allerede ved indgangen er bange for at falde i en fælde, så er det måske dine egne motiver og anskuelser du skal kigge lidt nærmere på, før du kigger på klubbens.

Det er rigtigt nok, men der er også klubber hvor det er gået mere over i bar trivsel osv end dykker turer og spørg man om dykker tur bliver der kigget i ned i gulvet.

René B. Andersen

http://www.UVGALLERI.DK over 2000 UV billedere fra mange forskellige destinationer.
https://www.facebook.com/UVGalleri

Brugeravatar

UTD Dry Suit Mini
Dejligt at se, at der er kommet liv i et gammelt og halvdødt forum :D

Nu kan det her jo nemt udvikle sig til en debat om Facebook, hvilket jeg egentlig helst ville undgå, da det egentlige tema er at finde en vej ind i det danske dykkermiljø og at finde den rigtige klub uden at skulle gennem flere nedslående oplevelser på rejsen. Men jeg kan også høre, at det er svært at finde en vej uden om Facebook. Så det positive først: Jeg tager 2xOle’s råd til mig om at kontakte nogle klubber og høre, om jeg må komme med på nogle af deres dykkerture, inden jeg tager stilling til, hvor jeg vil være. Det lyder som en god måde at se kulturen og kemi’en an. Og så hører jeg også på Ole Aggerholm, at jeg nok ikke skal forvente den helt store aktivitet før til foråret. Selvom tørdragter er opfundet, skal man nok være rimelig hard-core for at dykke i vinterhalvåret. Er heller ikke sikker på, at det tiltaler mig :cry: Så jeg er allerede gået i gang med at kigge på dykkerrejser her i vinterhalvåret – fortrinsvis til nogle steder, hvor vandtemperaturen er lav nok til, at man kan dykke i tørdragt uden at blive kogt (Malta, Gran Canaria, måske Egypten i januar). Men også der støder jeg på problemet med at ”stå udenfor”, fordi det typisk er meget dyrere at deltage som ”single”.

Vi har også debatten om Facebook i den anden sportsorganisation, som jeg er tilknyttet. Vi er – som organisation – nødt til være synlige på Facebook, fordi mediet i kraft af det store antal brugere er så magtfuldt, som det er. Men vi tør ikke lægge alle vore æg i en kurv, som er ejet af èt privat, amerikansk firma – og har så stor magt. Det er simpelthen alt for farligt. Og vi ønsker ikke at presse vore medlemmer til at lægge deres private data og sociale relationer i samme kurv. Derfor er vi nødt til at køre en flerstrenget kommunikationsstrategi for at have alle med på vognen. Vi havde den samme debat, da internet og mail kom til: ”Kunne vi tillade os at holde op med at udsende papirblade og papirpost og indirekte forlange, at alle brugte internet og mail?”. Det kunne vi heller ikke i starten, men efterhånden fik alle internetadgang og mail. Og i modsætning til FB, så er der ikke nogen, der ejer internet- og mailteknologien. Hvis en internetudbyder misbruger sin magt, så kan vi bare vælge en anden. Det er der, hvor FB er anderledes. Jeg har forståelse for, at det er meget svært at svømme mod FB-strømmen, og det er ikke en kamp, som jeg vil forlange af andre, heller ikke dykkermiljøet, men jeg forlanger den af mig selv. Som Ghandi sagde: ”Hvis du vil ændre verden, så start med at ændre dig selv”. Så jeg kommer ALDRIG på Facebook, og hvis jeg konstaterer, at det er nødvendigt for at være med i det danske dykkermiljø, så vælger jeg at gå mine egne veje. Det er dyrt at stå ved sine holdninger, men den pris er jeg villig til at betale, ligesom jeg ofte betaler ekstra for at slippe for at flyve med Ryan Air. Og jeg ved fra den anden organisation, at jeg langt fra er den eneste, som tænker sådan, om end folk som regel har forskellige motiver til fravælge FB. Vi oplever faktisk, at flere og flere træffer det valg, og det bliver også et problem for dykkermiljøet, hvis det samme sker her, og man har brændt broerne bag sig.

Damn, nu fik I alligevel trigget mig til at diskutere Facebook :o Nå, det er da heldigvis en snak, som hører bedre hjemme i et forum som dette end på FB. :D

Ang at tage på dykkerrejser, uden at man selv medbringer sin makker.
Det er noget jeg har dyrket rigtigt meget USA, Kina, Thailand, Australien - det skal ikke bekymre dig, somregel finder man en makker der er på ca ens niveau, eller divemasteren spotter dig og får dig sendt i en anden retning end de andre. Jeg har et par gange i Kina området oplevet at forskellen er for stor, og der kun er dykkere med 2-5 dyk på båden, det er noget lort. Fordi, så kommer man til at agere divemaster, og en enkelt gang har jeg også måtte ligge i overfladen og berolige en nervøs kineser.
Men jeg vil understrege at jeg har flere gode dyk i udlandet, uden medbragt makker, end dårlige dyk.
Bare book turen, og kom afsted. (Med undgå både med russere)

Brugeravatar

UTD Dry Suit Mini
rene skrev:
Søren Arnvig skrev:
cnjdk skrev:

Det er rigtigt nok, men der er også klubber hvor det er gået mere over i bar trivsel osv end dykker turer og spørg man om dykker tur bliver der kigget i ned i gulvet.

Tak for indlæg, Søren og Rene :D I har jo ret begge to. Det her med, at man ikke skal stå udenfor og stille krav, men selv engagere sig og være med til at forme klubben, er jo også noget, som jeg selv prøver at fortælle nye medlemmer i den sport, som jeg kommer fra (hvor jeg i øvrigt har været frivillig, ubetalt træner mv. i over 30 år). Men man skal vælge sine kampe med omhu. Jeg bemærker, at der findes mindst 7 klubber i Aarhus, og det er der vel en grund til? Jeg gætter på, at de repræsenterer forskellige kulturer og mål. Det skulle undre mig meget, om der ikke et eller andet sted i deres skabelsesberetning findes nogen historier om nogle gamle hanaber, som bare ikke kunne sammen eller forpestede livet for nyankomne. Og enten skred hanaben og startede en ny klub på sine egne præmisser eller også skred nogen andre og startede en ny klub uden hanaben. Jeg kender den slags historier til hudløshed fra min anden verden. Jeg kender også til den slags klubber, som Rene taler om, hvor klubben har glemt sit oprindelige formål og er blevet en loge med det ene formål at fastholde gamle traditioner, værdier og venskaber fra dengang farfar var ung. Jeg har intet mod sådanne klubber - og jeg hylder den mangfoldighed og det store frivillige arbejde, der lægges for dagen i de danske foreninger. Men jeg har ikke lyst til at træde ind i en klub, hvor der på forhånd er dømt mismatch. Det er ikke godt, hverken for klubben eller for mig.

Men konklusionen er den samme som før. Jeg er nødt til at prøve at dykke sammen med nogen af dem som foreslået af Ole og Ole og danne mig min egen opfattelse af kultur og kemi. Hellere det end at kontakte en formand eller andet og få en gang salgsgas. Alle klubber tænker jo, at de er den helt rigtige, og de kan bare ikke forstå, at omverdenen ikke tænker på samme måde.

Brugeravatar

UTD Dry Suit Mini
ole_aggerholm skrev:
Ang at tage på dykkerrejser, uden at man selv medbringer sin makker.
Det er noget jeg har dyrket rigtigt meget USA, Kina, Thailand, Australien - det skal ikke bekymre dig, somregel finder man en makker der er på ca ens niveau, eller divemasteren spotter dig og får dig sendt i en anden retning end de andre. Jeg har et par gange i Kina området oplevet at forskellen er for stor, og der kun er dykkere med 2-5 dyk på båden, det er noget lort. Fordi, så kommer man til at agere divemaster, og en enkelt gang har jeg også måtte ligge i overfladen og berolige en nervøs kineser.
Men jeg vil understrege at jeg har flere gode dyk i udlandet, uden medbragt makker, end dårlige dyk.
Bare book turen, og kom afsted. (Med undgå både med russere)

Tak Ole - endnu et godt råd :D

Certifikat(er): PADI AOWD, SSI OWD
Dykkerklub: Dykkerklubben Bunden
Hej cnjdk

Først vil jeg gerne prøve at give dig et indblik i hvad det er jeg får ud af Facebook i forhold til at dykke så du ved hvad det er du skal prøve at kompensere for. De forskellige FB grupper er stedet hvor jeg kan arrangere og deltage i dykning på tværs klubber, niveau og uddannelsesorganisationer. Der er ganske enkelt ikke nogen anden platform der giver adgang til så mange dykkeraktivitet. Hvis jeg havde tid og penge kunne jeg snildt nå 3-4 dyk om ugen og komme afsted på 2-3 weekendture og udlandsrejser om året via det netværk FB giver mig. De fleste grupper er ikke private netværk og de de mere "lukkede" grupper jeg er medlem af, er lukkede af gode grunde.

Nuvel når FB ikke er en option er der ingen vej uden om at melde sig ind i en klub eller 3! Det er meget almindeligt at folk er medlem i mere end en klub for at have adgang til nok dykker aktiviteter. Klubberne i Aarhus området er mange og forholdsvis små. Jeg plejer at sige at der er 8-9 dykkerklubber i Aarhus området og nok aktive dykker til en klub :-) I de fleste klubber kan man komme på besøg og med på et dyk eller 2 og kontingentet betales halvårligt så det er begrænset hvor meget der er tabt hvis det viser sig være den forkerte klub. Udfra det du skriver om hvad du godt kan lide ved dykning kunne det være en god ide at melde sig ind i klub ved lillebælt da det er der meget af det du søger findes i Danmark.

Da aktivitetsniveauet kan være svingende er det god ide at være medlem af flere klubber især når du ikke har adgang til at dykke på tværs af klubber via FB. Du finder ikke den rigtige klub uden at prøve dig frem og den perfekte klub findes ikke så jeg synes du skal bestemme dig om du vil ud og dykke eller kæmpe med vindmøllerne :-)

Jeg tillader mig lige at komme med lidt spredte kommentar til de forskellige indlæg:

Mht: Vinterdykning: Med en tørdragt og en god inderdragt + ekstra undertøj kan du fint dykke hele året i dk. Der er fx. mange nøgensnegle at se på om vinteren.

Mht: Dykkerrejse: Det er min erfaring at hvis du kan anvende det du har lært på dine UTD kurser, vil du opleve at du skiller dig ud med væsentlig bedre færdigheder i forhold til andre dykkere. Tror også det gælder hvis det havde været GUE eller ICE kurser. Start gerne med en hotel tur med dagsture eller måske en dykkerlejre.

Mht: Dykkerklubben i Odder har faktisk en hjemmeside: http://www.vandhund.dk/ men med det kæmpe store FB logo på forsiden er det nok ikke en klub du føler dig fristet til at blive medlem af :-)

En ting der har virket rigtig godt for mig er at sætte mig et mål for mange dyk jeg gerne vil nå på et år.

vh
Anders

Brugeravatar

UTD Dry Suit Mini
Tak Aha71. :D Det er også nogle fine råd og betragtninger, som jeg tager til mig. Jeg er nok lidt for farvet af den sport, jeg kommer fra, hvor medlemskab af flere klubber er ganske utænkeligt af flere grunde. Men det lyder som et godt tip - også det med Lillebælt, hvor jeg allerede har 3 dyk.

Lad os skyde Facebook temaet til hjørne. Jeg tilhører et mindretal, som af forskellige grunde fravælger den mulighed. Det er min kamp – muligvis mod vindmøller – men lad den side ligge. Jeg synes debatten her på udmærket vis har belyst, hvad det er for udfordringer, som det valg giver, og mere kan jeg ikke bede om.

Jeg kender godt "Vandhundene" fra Odder fra positiv omtale i de lokale medier for år tilbage, men det er ikke dem, der vises på DSF's hjemmeside. Der vises en klub "Focus90", uden hverken hjemmeside eller Facebook side. Ingen i min omgangskreds har hørt om den. "Vandhundene" vises under Hovedgaard, og der har været meget stille om dem i en del år. Ved nærmere studier af deres hjemmeside, kan jeg godt godt se, at den svømmehal, de henviser til, må være den i Odder, og ikke den i Hovedgaard (hvis der findes en der). Det lyder som et godt sted at starte med at tage kontakt.

Jeg vil gerne takke og rose alle, der har svaret, for en ualmindelig engageret stillingtagen og en sober debat. Det er jo tydeligt, at I alle virkelig har læst det, der blev skrevet, og reflekteret over det, inden I satte jer til tasterne. Det er faktisk et særsyn i elektroniske fora i disse dage. Endnu en fordel ved at et mindre besøgt forum: De eftertænksomme svar bliver ikke fortrængt til side 37 :shock:

Vi mødes nok på de østjyske dykkersteder før eller senere :D

Mvh. Claus

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 17 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste

Alle tider er UTC + 1 time