Dato og tid er 13. dec 2019 04:57:40

Alle tider er UTC + 1 time

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 18 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste
Forfatter besked
 Titel: Regler med dybde

Vi skal til thailand og dykke. Har kun open water, men vil gerne dykke dyber. Kan vi bare ta det ene dyk og så derefter dykke ned til 30m. Eller skal vi ta hele adv. kursus ??
Grunden til jeg spørger, er fordi vi er presset med tid, og vil gerne på en båd tur, og vil helst ikke "spilde" dykkene.
Hvis nogen har nogen erfaring med bådture på 4 dage omkring similans øerne, må i meget gerne vidergive lidt information. Båd valg, firma valg mm

På forhånd tak

Diana

Titel: Re: Regler med dybde

Geografisk sted: København
Certifikat(er): DM
Personligt vil jeg ikke mene at man "spilder" dykkene, på et advanced kursus. Det er et ret fedt kursus, og man lærer en del basic viden omkring hvad dykning er. Nu ved jeg ikke noget om hvor mange dyk du har etc., men jeg er personligt heller ikke vild med tanken om at man giver 2 helt nye OW lov til dykning på 30m på egen hånd på Similan Islands.. Lidt uddannelse skal der til... Og det er kun 2 dage. Tag det hjemmefra om ikke andet..

Mvh
Andreas

Certifikat(er): MSDT
ISE BOE Instructor.
ISE LVL II
Dianabm skrev:
Vi skal til thailand og dykke. Har kun open water, men vil gerne dykke dyber. Kan vi bare ta det ene dyk og så derefter dykke ned til 30m. Eller skal vi ta hele adv. kursus ??
Grunden til jeg spørger, er fordi vi er presset med tid, og vil gerne på en båd tur, og vil helst ikke "spilde" dykkene.
Hvis nogen har nogen erfaring med bådture på 4 dage omkring similans øerne, må i meget gerne vidergive lidt information. Båd valg, firma valg mm

På forhånd tak

Diana

I kan vælge at få et adventure dive, som er deep.

men før I må dykke til 30 meter uden en instruktør skal I tage et adv. kursus.

Det er ikke fordi vi ikke vil ha det, eller fordi det er spild af tid som sådan. Bare lige tid og sted der ikke rigtig kan hænge sammen for os. Det vil blive sammen med en instruktør. Det er ligeså meget så vi kan komme med. Vi har som sagt taget OW, så vi har lidt dyk bag os.
Men hvis vi kun tager et dybt dyk med instruktør, så kan vi vel dykke dybt derefter, med instruktør?

Certifikat(er): MSDT
ISE BOE Instructor.
ISE LVL II
Dianabm skrev:
Det er ikke fordi vi ikke vil ha det, eller fordi det er spild af tid som sådan. Bare lige tid og sted der ikke rigtig kan hænge sammen for os. Det vil blive sammen med en instruktør. Det er ligeså meget så vi kan komme med. Vi har som sagt taget OW, så vi har lidt dyk bag os.
Men hvis vi kun tager et dybt dyk med instruktør, så kan vi vel dykke dybt derefter, med instruktør?

For at I kan dykke over 18 meter hver gang så skal I lave et adventure dive med en instruktør.

Geografisk sted: Sorø
Certifikat(er): PADI OWSI
Dykkerklub: Goplerne
I behøver ikke at tage hele advanced kurset på samme sted, i kan vælge at tage et par dyk hjemme fra og så gøre det færdigt i Thailand.

Super. Tak for det. Så deler vi det bare op. Vi har også nat dyk. Så kan vi ta vores deep dive på båd turen, og resten sener.

Brugeravatar

Geografisk sted: Hornshered
Hvorfor ikke bare tage AOW på båden i Thailand så kan i slå to fluger med et smæk ;-) køb evt. bogen på dansk inden i tager afsted så er der også lidt at læse på den lange flyve tur!

Certifikat(er): UTD Tech 1
Dykkerklub: Køge Sportsdykkerklub
Dianabm skrev:

Et deep adventure dive giver ikke ret til efterfølgende at dykke til 18+ med instruktør. Det kræver enten deep-specialty eller AOW.

/Bjarne

Titel: Re: Sv: Regler med dybde

Geografisk sted: oppe på den mørke nordsjællandske kyst
Certifikat(er): Kran
Speedbåd
BE-kørekort
og div andet..
Dykkerklub: Aquanaut
Doole skrev:
Du kan tage et ssi deep diver. Her lærer man at foretage dyk ned til enten 30 eller 40 meter afhængig af udstyrkonfiguration.

På kurset lærer man også afskydning af dekobøje samt brug af linehjul.

Hvis det kun er for at komme dybere kunne det være en løsning.

Man kan vel for faen ikke tage sådan et som ny udd open Water fra padi :|

Geografisk sted: varde
Certifikat(er): Padi MSDT
Dykkerklub: Nemo Esbjerg
Du kan godt tage et padi deepdiver (30m) adventure diver her skal du have 4 dyk med instruktør og koster omkring 1200 kr
Så advance til 2000 og 5 dyk er vel at foretrække, her smager du til lidt flere specialer

OWD og div. andet

Brugeravatar

Geografisk sted: Nordsjælland
Certifikat(er): Speedbådskørekort
VFH radio
Kørekort: B
Kan? Må? Bør?

Mine oplevelser på live aboards (har dog aldrig været i Thailand) er, at der ikke stilles så mange spørgsmål - betaler dykkeren, får han dykket, med mindre han åbenlyst ikke kan finde ud af at dykke. Jeg har oplevet et velrenommeret tysk firma på en live abooard i Rødehavet, hvor en enkelt guide tog en gruppe på 18 dykkere på et meget tidligt morgendyk på 50 meter - 10 af dykkerne var OWD !

Jeg kan ikke huske, hvornår jeg sidst har vist mit certifikat til nogen.

Bør man? - er spørgsmålet. Dykker man med en instruktør eller en makker, man har fuld tillid til, ser jeg intet problem i at dykke 30 meter på en dejlig varm gennemsigtig tropisk destination, selv som OWD.

Nu får vi ikke helt at vide hvor mange dyk I har -bortset far "lidt dyk". Er lidt < 20, ville jeg nok samle lidt mere erfaring, inden jeg dykkede dybere end, at jeg kunne komme op ved en total grej fejl - specielt hvis jeg dykkede med lejet grej (herunder også tank)

Flemming

Brugeravatar

Geografisk sted: Gentofte
Certifikat(er): PADI# 289404
IDC Staff Instruktør, EFR Instruktør, Instruktør I følgende specialer: Solo dykning, tørdragt, Zombie Apocalypse, Fridykning, Vrag, Dybde, O2 provider, Navigation, Søg og hæv, Digital Underwater Photo lvl 1+2, Strømdykning, Nitrox, Nat, Peak Performance Bouyancy, AWARE, AWARE Coral Reef Conservation
Andre specialer: Equipment, Nitrox Blender
GUE Fundamentals Tech Pass
Dykkerklub: Hajen - Hundested
Du kan som OWD tage Deep Adventure dive, som er et dyk, det giver dig ret til at dykke til 30 meter, uden at tage AOWD så man skal ikke være AOWD for at gå til 30, blot OWD med Deep adventure, for så at tage deep spec til 40 skal man være AOWD. AOWD er som sådan blot et bevis på at du har lavet 5 adventure dyk hvor af deep og navigation er to af dem, så man kan sagtens tage Deep adventure og så er man certificeret til 30 meter. når det så er sagt får man et stort udbytte af at tage sit AOWD man får fem dyk med en instruktør og de fleste får finjusteret mange af deres færdigheder og man bliver mere afslappet i vandet. Med henhold til Similans og Liveaboard så vil jeg helt kart anbefale Khao Lak Scuba Adventures, de er super dygtige og jeg kender flere af de instruktører der arbejder for dem, intet hos dem er overladt til tilfældigheder og man oplever heller ikke guiden som tager dykkere med på dyk de ikke er certificeret til, som fx OWD på 50 meter!

Magnus N. Christensen
PADI IDC Staff Instructor #289404
http://www.scubamac.com

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 18 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste

Alle tider er UTC + 1 time