Dato og tid er 18. okt 2018 20:48:40

Alle tider er UTC + 1 time

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 9 indlæg ] 
Forfatter besked
 Titel: Krav til D.I.R - slanger

Hey (:

Jeg har lige købt et komplet dobbeltsæt som er sat op efter D.I.R konceptet. Nu er det sådan at jeg har købt det brugt og den lange slange trænger til at blive udskiftet.

Så er det at jeg vil høre om der er forskel på slangerne? Her tænker jeg ikke længden, men materialet (: Og personligt kunne jeg godt tænke mig en blå slange (synes det kunne se fedt ud) men kan en slange være dårligere end en anden?

I forhold til at ingen af slangerne holder evigt, så i mit hoved, så er der ikke forskel, da alt udstyr skal varetages forsigtigt, vedligeholdes og serviceres.

Nu prøver jeg lige at slutte her og så glæder jeg mig til at høre hvad i siger. (: på forhånd tak (:

Har kigget på den her:
https://www.scubastore.com/scuba-dyknin ... 36050608/p

Titel: Re: Krav til D.I.R - slanger

hvis man googler det, så er der lidt blandede holdninger, men det er vist en smagssag. Min longhose er mifllex jeg er ganske tilfreds.

Miflex er mærket ik’? Hvad eller er det type af slange? Du ved der er gummislange og så er der de der andre (: Kalder man dem Miflex eller er det et mærke? (:

Certifikat(er): PADI AOWD, SSI OWD
Dykkerklub: Dykkerklubben Bunden
Hej

Miflex er det mærke der startede med at lave dem. Jeg tror det er mest udbredt at kalde dem flex slanger.

Jeg kan huske at nogle skrev om at den lange flyder i vandet og derfor er lidt svær at styre i forhold til en gummislange. Er det noget du har lagt mærke til Rasmus Anker?

En anden ulempe er at det er svært at se hvornår den er ved at være slidt i modsætning til gummislange hvor den yderste gummikappe begynder at gå løs.

vh
Anders

Brugeravatar

Geografisk sted: Kokkedal
Certifikat(er): Adv. Nitrox
Dykkerklub: Havbasserne FSU / DTU DYK
MiFlex slangerne er fleksible i bøjning, men stive i torrision. Derfor synes jeg ikke den er til at have med at gøre som lang slange. Derudover kradser den i nakken.

Til korte slanger, inflatorer, manometer er de helt fine. Og lettere, hvis man går op i det.

Der er dog meldinger om at de kan smuldre indvendigt og stoppe til. Vidst mest i tropiske egne, hvor solen kan varme dem op - men det er værd at overveje inden man skifter dem ud...

http://scubatechphilippines.com/scuba_b ... emergency/

http://www.alertdiver.com/crystallized_hoses

Citat:
So far the reported incidents have been in tropical climates with gear that is several years old. We have not received reports of this problem with vinyl hoses, and given the number of braided hoses out there (both as original components and replacement parts) the incidence is likely quite small.

Billede

aha71 skrev:
Hej

Miflex er det mærke der startede med at lave dem. Jeg tror det er mest udbredt at kalde dem flex slanger.

Jeg kan huske at nogle skrev om at den lange flyder i vandet og derfor er lidt svær at styre i forhold til en gummislange. Er det noget du har lagt mærke til Rasmus Anker?

En anden ulempe er at det er svært at se hvornår den er ved at være slidt i modsætning til gummislange hvor den yderste gummikappe begynder at gå løs.

vh
Anders

I vandet har jeg ingen problemer med miflex, slet ikke. synes de er meget nemmere at håndtere.

Hvad angår visuel inspektion har du en rigtig god pointe, det jeg slet ikke har overvejet.

Geografisk sted: Hedehusene
Certifikat(er): DM, GUE tech 1, UTD full cave, UTD Cave Gold
Jeg har udskiftet alle mine slager fra Miflex til standard gummi.

Jeg oplever at Miflex har positiv opdrift samt kradser som en anden skriver. Hold dig fra miflex til manometer. Der er flere rapporter omkring slangen brister.

Jeg er måske lidt old school på det område - men skidtet er gennemtestet og virker...

Brugeravatar

Geografisk sted: Farum
Certifikat(er): Trimix 2, Cave 3, Instruktør UTD, RB80 2
C.B skrev:
Jeg har udskiftet alle mine slager fra Miflex til standard gummi.

Jeg oplever at Miflex har positiv opdrift samt kradser som en anden skriver. Hold dig fra miflex til manometer. Der er flere rapporter omkring slangen brister.

Jeg er måske lidt old school på det område - men skidtet er gennemtestet og virker...

Miflex var faktisk lidt af en sjov historie. Vi havde alle slanger der virkede uden problemer. Man kunne se når de var ved at være trætte og skulle skiftes, lang tid før de sprang.
Så kom Miflex der kunne fåes i forskellige farver, og pludselig ville mange skifte deres slanger uden fordelagtig grund, andet end ubrugelig farve.

Pludselig så vi flere hændelser med højtrygsslanger der sprang, og ved S-drill drillede slangen og og slog krøller lige som ved "tom for luft" i singlefile twistede slangen og var besværlig at arbejde med, så vi udskiftede noget udstyr pga. "mode farver" men fik en masse problemer vi ikke havde set tidligere.
Salgstalen var, da de kom på markedet, at de var mere holdbare, men deres treckrecoard er ikke så god indtil videre.

Så eftersom DIR konceptet er ikke at gå på kompromis med kvalitet og holdbarhed på nogen måde, så vil jeg ikke kalde Miflex for DIR.

Brugeravatar

Geografisk sted: Farum
Certifikat(er): Trimix 2, Cave 3, Instruktør UTD, RB80 2
RasmusAnker skrev:
aha71 skrev:
Hej

vh
Anders

I vandet har jeg ingen problemer med miflex, slet ikke. synes de er meget nemmere at håndtere.

Hvad angår visuel inspektion har du en rigtig god pointe, det jeg slet ikke har overvejet.

Så er der godt nyt, når nu udgifterne ikke helt slår til
http://www.miflexhoses.uk/xt-tech-lp-te ... -benefits/

Hvem bliver de første til at bestille dem hjem og teste dem, nu hvor de gamle MiFlex slanger driller og springer.

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 9 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time